Vandaag is het werving en selectiebureau Newpeople met haar vernieuwde site live gegaan. En ik moet zeggen dat er een verfrissende wind door mijn ‘haren’ ging toen ik een bezoekje bracht.
Op de homepage geen Wat en Waar zoekopties, maar een tag cloud. En eentje die perfect werkt! Handig is dat de tagcloud een alfabetische ordening kent; zo zit het salaris meteen op de bovenste regel. En da’s best prettig…
Als je op een tag in de cloud heb geklikt komen vacatures die overeenkomstig zijn getagged aan de rechterzijde te staan. Tegelijkertijd verandert de tag cloud; de gekozen tag wordt duidelijk oranje, en de overige tags veranderen van grootte (of worden inactief). Als je nogmaals op een eenmaal geselecteerde tag klikt wordt deze weer inactief.
Handig, makkelijk, fraai en interactief. Misschien vooral geschikt voor een specifieke doelgroep; maar daar richt Newpeople zich ook op.
Als je eenmaal doorklikt naar de vacature is helaas alles veel traditioneler; waaronder teksten met veel teveel woorden. En helemaal geen links naar de site van de werkgever of andere interessante locaties. Hier is ruimte voor verbetering.
Wel weer heel leuk is de recruiter waar je contact mee kan opnemen, hoewel ik niet geheel zeker ben of dit nu betekent dat je als recruiter bij Newpeople gevangen zit:
Het reactieformulier vraagt net even teveel informatie. Waarom een voornaam en achternaam moeten invullen als je ook al een CV vraagt? Da’s toch echt niet nodig.
Kijk voor de lol ook even onder privacy. Dat is pas duidelijke taal.
Conclusie
Newpeople heeft een hele goede site live gezet. Ik ben zeer positief verrast. En dat gebeurt niet vaak. Chapeau!
Mike Bovendeaard
says:Bas, ik moet zeggen dat ik je ‘statement’wel kan ondersteunen. Daarentegen vind ik hem misschien te klassiek, maar kijk je naar de doelgroep, tja ga niet zeggen dat de site doelgroepmarketing uitstraalt maar wel past in die ‘cultuur’. Persoonlijk vind ik de tagcloud grappig maar TE. Uiteraard zal dit gemeten moeten worden, vergeleken en conclusies eruit halen. Misschien zou je juist deze Tagcloud moeten inzetten als mindgame!! Ervaring leert echter dat de proffesional snel 123 wil handelen…. Gelukkig dat men wel gelijk door de vacatures kan browsen. De foto van de recruiters/consultants erbij… prima, voegt een personal touch toe…. Recruitment is personal again:)…
Jorrit Blok
says:Gewoon een leuk concept, snelle matching ook, het mist volgens mij wel alles wat Marc had gedefinieerd als “goede matching opties” in zijn blogje daarover. Zo zie je maar…op een andere manier kan het ook werken, zonder op de klassieke manier user friendly te zijn.
Marc Drees
says:@Bas:
Dan zou ik maar geen nieuwe uitdagingen zoeken via Newpeople 😉
Geert-Jan Waasdorp
says:Het is in iedergeval wel fun, zo’n tagcloud. Ik denk dat zo iets zeker kan werken bijvoorbeeld als het gaat om ‘zachtere’ zoekcriteria. Voor de ‘hardere’ zoekcriteria zoals functiebenaming, opleidingsniveau, werkervaring en regio schiet het mogelijk haar doel voorbij. Neemt niet weg, dat het een mooie site is.
Bas van de Haterd
says:@marc: kunnen of willen is twee. Ik beschouw mezelf toch echt wel een aardige online marketeer in ons land en heb denk ik ook wel de credentials om dat te staven. Maar dat wil niet zeggen dat ik ooit warm ben geworden van een tag cloud of er mee om heb willen gaan.
Maar zoals ik al zei: dat is één persoonlijke mening en daar gaat het niet om. Newpeople zal eenvoudigweg moeten meten hoeveel mensen nu afhaken op de homepage t.o.v. de vorige homepage en daaruit hun conclusies moeten trekken. Ik neem tenminste aan dat ze fatsoendelijke web analytics hebben geïnstalleerd en de laatste maanden van de oude site ergens hebben opgeslagen.
Marc Drees
says:@Bas:
De tag cloud is prima voor de doelgroep van Newpeople. Sterker nog, als een bezoeker er niet mee om kan gaan is het direct een keurige diskwalificatie.
Dus wat mij betreft werkt het uitstekend voor de doelgroep. Ik denk niet dat een tag cloud even goed werkt in andere situaties. Ik kan me de startup Jobby nog herinneren die door Jobster in mei 2006 werd gekocht. Innovatief en daarna blijkbaar dood verklaard.
Bas van de Haterd
says:@Marc: ik had hem genegeerd, ik wist niet zo goed wat ik van de tag cloud moet denken. Niet mijn manier van navigeren (wat zijn we het de laatste tijd weer heerlijk oneens hè, wordt weer leuk). Lancering was inderdaad al even geleden. Foto’s van recruiters zijn erg goed, gekozen foto stijl vind ik soms wat intimiderend. Op zich wel mooi, maar ik zou niet elke foto laten zien. Maar goed, dat heb ik hen ook al verteld.
Marc Drees
says:@Michel:
Hartelijk dank; alleen als een collega blogger (jij in dit geval) al een artikel er aan heeft gewijd is het wel zo netjes om daarnaar te verwijzen.
Ik vraag me af hoe ik deze gemist heb (ouderdom wellicht…).
Michel Rijnders
says:@Marc: jouw kritische beschouwingen (en dus ook positief ;-))zijn toch geen mosterd naar de maaltijd? Ook als site langer bestaan zijn die interessant!
Martijn
says:Ja ik zag het daar ook al staan.
Zullen de nieuwe mensen wel blij mee zijn 🙂
Wellicht heb ik binnenkort nog wel een leuk persberichtje voor je.
Marc Drees
says:@Martijn:
Pffrt, inderdaad, lekker laat.
Schrijf je een keer een positief stukje over iets waar je enthousiast over bent, blijkt het mosterd na de maaltijd te zijn. Pikte het op van Dutch Cowboys die meldde dat vandaag de ‘officiële opening’ was.
Volgende keer beter zullen we maar zeggen!
Martijn
says:Lekker op tijd 🙂
https://www.hrlog.nl/2008/01/28/newpeople-tagt-en-twittert/