Gebruiksvriendelijkheid deel 6: Contact us? het eindoordeel

Het is weer tijd voor een eindoordeel van onze stamgasten. Deze keer op het gebied van de contactmogelijkheid voor kandidaten.

En wat is er leuker dan het uitdelen van punten en het maken van ranglijstjes. Niets toch? Onze stamgasten kunnen maximaal 10 punten verdienen, en die zijn als volgt samengesteld:

  • Contact us mogelijkheid is ‘above the fold’ zichtbaar. 2 punten
  • Ik kan direct via de website een verzoek sturen. 2 punten
  • Ik hoef alleen mijn e-mail in te vullen. 2 punten
  • Ik krijg een ontvangsbevestiging. 1 punt
  • Ik kan een kopie van mijn verzoek ontvangen. 1 punt
  • Ik krijg binnen twee werkdagen een reactie. 1 punt
  • Ik krijg binnen één werkdag een reactie. 2 punten
  • Geen reactie ontvangen. – 2 punten

Daar gaan we dan:

En we hebben dit keer een overduidelijke winnaar! Megajobs steekt met kop, schouders en romp boven de rest uit. Gefeliciteerd.

De rest scoort allemaal onvoldoendes; met als absolute degradant: Totaljobs! Is het nou echt teveel moeite om werkzoekers te woord te staan? Lastig hé, die bezoekers!

Dus collega vacaturesites; breng eens een bezoekje aan Megajobs. Daar valt een hoop te leren!

Geef een reactie

5 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Janson:
    Zoals ik al eerder duidelijk heb gemaakt is een webform plaatsonafhankelijk. Dus als ik geen mail of webmail bij de hand heb kan ik nog steeds contact zoeken.

    Dus het is zeker niet zomaar even als standaard neergezet; er is een duidelijke argumentatie. Met een webform kan je altijd contact zoeken; met een e-mail adres niet.

  • Janson
    says:

    Helemaal met Bas eens, vreemd dat hier blijkbaar dus even webforms als de reactiestandaard wordt neergezet…Dus dat maakt deze puntentelling wel heel erg subjectief…Lijkt mij toch het belangrijkste dat je (snel) een juiste reactie krijgt op je vraag?? Maakt niet uit hoe, lijkt me…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Ik blijf het bijzonder vinden wat voor generatiekloof hier toch zit.

    Webforms prettiger vinden dan e-mail adressen… echt iets voor oude mensen. Sorry Marc, maar geen enkele 30’er of jonger wil een webform.

    Wat ik ook mis in je analyse is de Gen Y manier van contact: waar is de Skype / MSN / Chat sessie? Zoals Ronald afgelopen vrijdag op de Trendslation2008 zei: als ik met mijn 12 jarige dochter wil communiceren moet ik met d’r MSN’er (e-mail is voor opa’s) of in d’r hyve krabbelen anders belt ze me niet terug.

    Idem voor ontvangstbevestigingen. Nu vind ik die doorgaans wel ok, maar ik weet dat b.v. IT’ers het niets vinden. Ligt volgens mij meer aan de inhoud ervan of ze waardevol zijn of niet. Net als we bij Digitaal-Werven hebben gedaan: op zich positief, maar als er vervolgens niets in staat (niet wanneer je een reactie krijgt, geen contact gegevens als je niet snel genoeg een reactie krijgt, etc) is het enkel negatief.