In het kader van de serie: Tips voor betere Digitale Recruitment Ervaringen (DRE) vandaag een bijzonder onderwerp. Misschien niet eens iets voor de wervingssite van uw bedrijf als wel voor de corporate site. Dit jaar nog niet meegenomen in het Digitaal-Werven onderzoek, volgend jaar zal het wel een kleine weging krijgen: maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer sollicitanten de maatschappelijke positie van een bedrijf laten meewegen bij hun keuze. Hoewel ‘slechts’ 5% het bepalend ervaart (persoonlijk vind ik 5% van alle MBA studenten die er hun keuze erop baseert al heel erg veel), geeft bijna 50% aan het mee te wegen in hun beslissing. MVO is dus niet meer weg te denken uit het moderne bedrijfsleven. Het grappige is dat best veel bedrijven op de één of andere manier ook al (een beetje) maatschappelijk verantwoord bezig zijn, alleen het vaak niet echt uitdragen. En daar liggen dus nog kansen.
TNT bijvoorbeeld heeft op de corporate homepage een kopje duurzaam ondernemen. Daarin leggen ze uit wat ze doen, de projecten, de link met het world food programm en geeft men inzicht in het sociaal jaarverslag.
Ook DSM heeft een kopje duurzaamheid op de site waarin hun ‘reach’ programma uit de doeken wordt gedaan en ook de link met het world food programm onder de aandacht wordt gebracht. DSM gaat echter redelijk ver hierin (hoewel op niet aantrekkelijke manier gepresenteert). Men geeft o.a. de doelstellingen en prestaties weer op het gebied van millieuvervuiling.
Beide bedrijven geven ook aan dat ze in de Dow Jones Sustainability indexes zitten, wat een externe verificatie is.
Moet je per sé groot en beursgenoteerd zijn? Nee hoor. Zo weet ik dat b.v. Pulse uit Venlo in de lokale community ook veel doet voor verschillende maatschappelijke doelen. Helaas is daarvan niets op de site terg te vinden. Meetingmasters (van Meetingplaza en Seats2meet) heeft juist wel weer een stukje duurzaam ondernemen en laat zien hoe je ook als relatief klein bedrijf je steentje kan bijdragen.
Maatschappelijke verantwoording nemen kan in vele vormen. Digitaal-Werven is bijvoorbeeld opgezet omdat Marc en ik vonden dat de online recruitment markt behoefte had aan een goede benchmark voor een ‘recruitmentsite’ (wat uiteindelijk een digitiale sollicitatie-ervaring is geworden). MrTed heeft afgelopen zomer een paar sessies georganiseerd samen met Ara om de online recruitment markt te verbeteren. Natuurlijk zijn dit minder maatschappelijke acties dan die van DSM, TNT en Meetingmasters, maar het draagt bij.
De tip is dus:
– Doe iets voor je maatschappij, van het steunen van het lokale voetbalteam tot het niet sturen van kerstkaarten en het geld hiervoor aan een goed doel geven
– Je hoeft jezelf hiervoor geen ‘veer’ te steken, maar laten zien dat de organisatie met meer bezig is dan enkel geld verdienen geeft je een plus bij potentiële kandidaten
Dit artikel is geschreven in het kader van de serie: Digitale Recruitment Ervaringen. Dit alles in aanloop naar het uitroepen van de ‘beste Digitale Sollicitatie-ervaring’ op 11 maart tijdens het Digitaal-Werven event.
Mochten er nog aspecten van een goede recruitmentsite zijn die u graag behandeld ziet kunt u suggesties mailen naar bas [at] vandehaterd [punt] nl