Gebruiksvriendelijkheid, een tweede intermezzo

En ook dit keer een vergelijking van onze stamgasten die niet veel te maken heeft met gebruiksvriendelijkheid: de favicon.

Favicon is een samenvoeging van twee woorden: favorites en icon. Volgens Wikipedia ook bekend als website icon, a page icon or an urlicon. Favicons, zijn populair geworden sinds tabbed browsing in de mode kwam.

Vandaag vergelijk ik dus de favicon’s van onze stamgasten. Gewoon, omdat het leuk is. En omdat er toch nog behoorlijk wat verschillen blijken te zijn.

Werk.nl

image

Oke, duidelijk en herkenbaar logo; alleen de tekst: Werkzoekende. Wat wil CWI daar nou mee zeggen?

Nationale Vacaturebank

image

Duidelijk, ik ben bij Nationale Vacaturebank. Jammer dat de tekst te lang is voor de tab; de volledige tekst luidt: NationaleVacaturebank.nl: de vacaturesite met vacatures, banen, werk en CV’s.

En die tekst is te lezen in de header van de browser, maar wie kijkt daar tegenwoordig nog naar?

Monsterboard

image

Duidelijk en herkenbaar logo, hoewel ik eigenlijk dat irritante monstertje had verwacht.

Ook hier is de tekst niet op tabbed browsing ingesteld. De volledige tekst luidt: Zoek banen. Een betere carrière. En nieuw leven.

Zoek banen is overigens wel meteen duidelijk!

Totaljobs

image

Een lullig faviconnetje. Ik kan het niet anders zeggen. Daar is duidelijk geen cent aan besteed.

En dan de tekst: Totaljobs.nl – Zoek tussen de duizenden vacatures naar een nieuwe baan en solliciteer online. En zin met alle keywords voor search engines. Knap!

JobTrack

image

Da’s een armoe; Jobtrack heeft helemaal geen favicon.

En de hele tekst is: Jobtrack.nl – de vacaturesite voor heel Nederland

Jobnews

image

Deze favicon is duidelijk niet goed gedimensioneerd. Rafelig en knullig om te zien.

En ook een buitengewoon interessante tekst: Jobnews powered by Jobnews vacaturesite. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent?

 Stepstone

image

Stepstone heeft één van haar keitjes als favicon gebruikt, alleen vergeten dat deze op een inactieve tab (zoals hierboven) bijna wegvalt tegen de achtergrond.

De tekst is ook te lang maar wel duidelijk het gaat tenslotte om vacatures: Vacatures, vacature, werken, vacaturebank, solliciteren. Alleen een search engine spider zal hier blij van worden.

Intermediair

image

Intermediair heeft duidelijk een specifiek favicon laten ontwerpen. Herkenbaar.

En ook de tekst is duidelijk: De meeste vacatures voor hoogopgeleiden

Megajobs

image

Tja, ik herken het logotype er wel in, maar dit is toch iets teveel gedoe voor zo’n klein icoontje.

De tekst is overduidelijk en lekker binnen de marges.

Conclusie
Geen conclusie maar wel een persoonlijk mening. Voor wat betreft de favicon is Monsterboard mijn favoriet.

En JobTrack, doe er wat aan; er bestaan zelfs gratis favicon generatoren.

Geef een reactie

1 Comment
  • Michel Rijnders
    says:

    “Alleen de zoekmachine spider zal hier volijk van worden”. Het is denk ik belangrijker om deze vrolijk te laten worden voor de aantallen bezoekers dan een duidelijke tekst waaraan misschien niet zoveel aandacht besteed wordt. Het valt echter op dat er vor de zoekmachines vaak niet genoeg aandacht besteed wordt door diverse vacaturesites. Op die manier slaan ze 2 planken mis.