De waarde van Twitter

Twitter, voor wie het niet weet, een ‘wie wat waar’ achtige tool. Populair onder online marketeers, paar duizend in Nederland. Dus voor recruitment doelen… nou ja, niet effectief is een groot woord. Simpele voorbeelden wat je er mee kan.

Gisteren stond ik op een parkeerterrein bij de universiteit van Tilburg. Uurtje te vroeg voor mijn afspraak, moest nog een klant bellen, geen nummer bij de hand. Snel op Twitter (via mijn GRPS inbel op de telefoon) gevraagd of iemand (ik heb zo’n 55 volgers die mijn berichtjes lezen) dat nummer voor me kon opzoeken. Want detelefoongids.nl werkt niet op je mobiel en 1888 is 1,30 per gesprek veeeeeel te duur wat mij betreft.  Binnen een minuut antwoord, ideaal.

Tweede, recent, gewoon leuk. Gijsbrecht (ook fanatiek Twitteraar) geeft commentaar op Eurosport bij de biathlon. Meldt dit op Twitter waarop Marco Derksen (Marketingfacts) terug tweet dat hij het heeft aangezet. Gijsbrecht heet live op televisie ook alle ‘kijkers uit Arnhem’ welkom. De blik op de gezichten van zijn dochtertjes was ‘priceless’ aldus Marco.

Derde voorbeeld, recruitment voorbeeld. Sander haalt project binnen. In de trein terug bedenkt hij zich dat hij nu een freelance projectmanager nodig heeft voor 2 dagen per week. Vraagt op Twitter of iemand nog een goede kent en krijgt 4 namen. Nog voor hij thuis is heeft hij ze al opgezogd, gebeld en één man binnen.

Twitter is (zoals Vincent Evers het omschrijft) je stamcafé waar je zelf de sleutel hebt wie binnen komt en naar wie je luistert. Je volgers luisteren naar jou, jij luisters naar de mensen die jij zelf volgt en al met al komen daar dus leuke dingen uit.

En als ZZP’er moet ik zeggen: het is net of je collega’s om je heen hebt thuis.

Geef een reactie

1 Comment
  • Hans Dekker
    says:

    @bas,

    Eens Bas, er wordt snel niet effectief geroepen. Maar gebruik een tool waar het het meest geschikt voor is.

    Een hamer gebruiken om een schroef in te draaien is ineffectief. Maar heeft niets met de bruikbaarheid van de hamer te maken.

    En daar ligt de kracht van een goede searcher…. niet in het gedachteloos afstruinen van 1 of 2 sites..

    Hans Dekker