Enige tijd geleden schreef ik over TheLadders, een Amerikaanse vacaturesite voor C(hief)-level functies. De teneur van dit artikel was de onbeschaamdheid van TheLadders om zowel werkgevers als werkzoekers te laten betalen voor haar diensten.
Het komt er in het kort op neer dat werkzoekers een abonnement moeten nemen om vacatures te kunnen zien. Werkgevers moeten betallen voor het plaatsen van de vacatures en het bekijken van de CV’s. Lekker business model, dat moet gezegd!
En nu staat TheLadders, althans volgens geruchten, dan te koop.
Keurig volgens plan, dacht ik in eerste instantie. Eerst zorg je ervoor dat de etalage keurig op orde is (in dit geval een business model dat klinkt als een klok) en dan zet je de hele zaak in de verkoop voordat je klanten zich beginnen te realiseren dat ze veel meer betalen voor hetzelfde resultaat.
Alleen lijkt het er op dat TheLadders te hoog aan het mikken is, want volgens nog meer geruchten staat de zaak al sinds midden 2007 te koop. En dat zou betekenen dat hun wijziging van business model is ingegeven in de hoop de zaak voor potentiële kopers wat aantrekkelijker te maken.
En dat betekent ook dat het niet zo lekker gaat met die verkoop. Waarschijnlijk omdat de waardering die TheLadders op zichzelf heeft geplakt potentiële kopers afschrikt. Misschien omdat het business model van TheLadders wel eens heel makkelijk overgenomen zou kunnen worden door andere partijen (Linkedin, Xing)?
Hebzucht blijft een slechte raadgever.