Marketing speciaal gericht op vrouwen is een hype. De supervrouw is niet langer een mythe, het is een doelgroep. Op trendslator.nl, een site van en voor trendwatchers op internet, spreekt over de ‘Alfavrouw’ (maar dan zonder aanhalingstekens), een echte vent maar dan een vrouw. Deze groep vrouwen wordt getypeerd als goed-uitziend, ambitieus en zelfverzekerd (hallo spiegel). Ze vervullen zonder moeite hun plaats in het totaalplaatje.
Ben ik zo’n Alfavrouw? Ik sta mijn mannetje, ben arrogant (en heb zelfkennis) maar ben wellicht te jong, te onervaren en te thuiswonend voor deze presticieuze titel. Wellicht ben ik een Alfameisje. Eén die nog een lekkere ride onder haar billen nodig heeft. Komt goed uit, steeds meer autofabrikanten spelen in op de Alfavrouw-trend. Op de autoshow van Detroit begin januari werd Sex&the City-ster Kim Cattrall door Mercedes ingezet bij de presentatie van hun nieuwe SUV. The slowest car we’ve ever build van Audi schuift met de beep-song precies op tijd aan en op autoshows zitten er meer vrouwen ín de auto’s dan, in schaarse kledij, eróp.