Print is dood. Zegt Classified Intelligence

Een recent onderzoek van Classified Intelligence (in samenwerking met ERE) geeft een gedetailleerd beeld van het uitgavenpatroon van recruiters in de US.

Het rapport geeft een beeld waar recruiters hun kwartjes in 2007 hebben gelegd, en waar ze denken die in 2008 te gaan leggen.

Recruitment bestedingen voor 2007 en 2008

En het blijkt dat zij die kwartjes in de eerste plaats neer gaan leggen bij sociale netwerken (Facebook et.al.).

In een nek-aan-nek race voor de tweede plaats: Business netwerken (m.n. LinkedIn) en employee referral programma’s.

Op de vierde plaats, op een respectabele afstand van de nummers 1 en 2: Search engine marketing (SEM).

Pas op de vijfde plaats komen de vacaturesites, met een verwachte groei aan bestedingen van 35%; iets meer dan de helft van verwachte groei aan besteding in sociale netwerken.

Aangezien de investeringen in vacaturesites natuurlijk al op een heel hoog niveau liggen is dit niet echt verwonderlijk. Wat natuurlijk wel zorgen baart is een totaal van 14% van de recruiters die zegt minder te gaan besteden aan vacaturesites.

Tja, en print… Wat valt daat nog over te zeggen. De slagaderlijke bloeding in de traditionele media zet zich onverminderd voort in 2008 met 54% van de recruiters die zeggen minder te gaan besteden, tegen een magere 13% die zegt meer te gaan doen.

Voor wie het nog niet wist: Print is dead (in de US). En over een paar jaar is print dus ook in Nederland dood.

7070cookie-checkPrint is dood. Zegt Classified Intelligence
Geef een reactie

6 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Eng genoeg ben ik het deels met Geert-Jan eens 🙂 Print kan een goede rol vervullen, maar door de dramatische inzet ervan vervult het die nu niet. En ik deel ook zijn scepcis over sociale netwerken over 5 jaar, deels vanuit dat oogpunt (verkeerd gebruik), maar ook vanuit het feit dat we tegen die tijd al lang weer twee stappen verder zijn. Web 3.0 komt er aan, in 2010 is dat zo ver.

    Echter ben ik het zeker ook met Ronald eens dat de gratis bladen een nuttige rol kunnen vervullen. Alleen moet je deze anders inzetten, namelijk als direct respons medium. Immers, iedereen laat hem achter in de trein of bus (en zo niet gooien ze hem weg op kantoor). Een SMS code voor meer info is noodzakelijk bij zo’n advertentie, maar helaas, die worden niet gebruikt. Het zijn direct respons media, die gratis kranten, totaal en volledig onvergelijkbaar met traditionele kranten (en daarom zouden ze ook wervingstechnisch nooit op dezelfde hoop (kranten) gegooid mogen worden!

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    @Geert-Jan:
    Print zal in mijn optiek vanuit branding perspectief een rol blijven spelen; en de ARA campagne voor Schiedam is daar inderdaad een goed voorbeeld van.

    Maar een advertentie in print zal nog meer dan nu al het geval is worden gevolgd door een gang online. De gemaksfunctie van Internet is eenvoudigweg te groot, uitgezonderd een unhappy few.

    Print is/wordt niets meer dan een visual die tot actie richting Internet dient te verleiden. En in die rol dient print zich te bewegen of versneld te sneven.

    Een plaatjesboek met verwijzingen. In een maatschappij die in toenemende mate onze aandacht laat verdelen misschien helemaal niet zo’n slechte positie.

    0
    0
  • Geert-Jan Waasdorp
    says:

    Als print niet mee veranderd met de huidige tijdgeest d.w.z. advertentieruimte op de meest waardevolle plekken (tussen redactie), slechte personeelsadvertenties weert en ‘out of the box’ haar titels ter beschikking stelt aan adverteerders dan zal print het bijzonder moeilijk gaan krijgen. Weet zij mee te veranderen, dan blijft print een krachtig medium. Het vergt echter wel een hoop verandering.
    Daarbij durf ik ook wel te stellen dat als we in 2011/2012 met elkaar discuseren over sociale netwerken, dat deze dan ook wel over hun top heen zijn omdat werkgevers (maar ook de uitgevers van deze communities)ze verkeerd gebruiken.
    Tot die tijd geloof ik nog steeds in de kracht van print, mits deze goed wordt gebuikt door werkgevers (zie de campagne van Gemeente Schiedam door ARA M/Vhttp://arbeidsmarkt.blogo.nl/blogo.asp?comments/999/36294/ die zeer effectief en succesvol is geweest) en uitgevers niet vasthouden aan formules die voor een tijdperk van NRC Next, de gratis kranten of nu.nl stammen.
    Begrijp me niet verkeerd. Werven begint nagenoeg altijd online (na intern de zaak op orde te brengen). Print kan additioneel een hele belangrijke rol hebben.

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    @Ronald:
    Print is dood in de US maar (nog) niet in Nederland. Hoewel de US altijd een goede indicatie is van wat er in Europa gaat komen.

    De enige manier waarop print blijft leven is door wat uitgevers al lang geleden hebben verzonnen; opkopen van vacaturesites. Tenslotte is geen enkele grote vacaturesite nog zelfstandig.

    Wat overigens niet wegneemt dat ik zelf denk dat print een rol kan blijven vervullen, zij het als niche. Want mainstream zal het eenvoudigweg nooit meer worden. De gemaksfunctie van Internet is eenvoudig te groot.

    0
    0
  • Ronald Kreugel
    says:

    @Marc:
    Volgens mij is print helemaal niet dood en ik zou het zeker nog niet afschrijven. Waarom zou je geen vacatures plaatsen in de Metro, Spits of De Pers? Met die gratis dagbladen kun je een behoorlijk publiek bereiken, dacht ik zo. Zo hoor ik recentelijk meer initiatieven van software leveranciers die naast internet vacatures ook direct vacatures aan print doorsturen.

    0
    0