Jongeren maken zich nauwelijks zorgen over hun privacy. Ze beseffen niet dat de persoonlijke informatie die zij, of vriendjes, vriendinnetjes, buren, collega’s of wildvreemden op het internet zetten altijd beschikbaar blijft. Nieuwe techniek zorgt dat zij heel anders met persoonlijke gegevens omgaan. Wat kan ik zeggen? Ze zijn zo opgegroeid.
Hoe lelijk is de nieuwe vriendin van je ex? Gaat ze nog steeds met die loser? Heeft de bazin nu een vent of valt ze op vrouwen? Het antwoord op deze en andere prangende vragen vindt je ongetwijfeld op Hyves. Waar anders? Voor mij is Hyves vooral een archief. Ik ken al die mensen wel uit het echte leven (zo’n zin die pas na de intrede van de profielsites gebruikt kan worden) maar spreek ze niet regelmatig. En dat hoeft ook helemaal niet. Contact houden zonder al te veel moeite, op mijn lijf geschreven.
Nu Facebook. Ik heb een aantal uur rondgekeken, onder het mom van research. Een paar uur omdat ik een ernstige verslavingsdrift heb. De laatste keer dat dat me gebeurde besloot ik dat ik gek was van boeken. Toen heb ik er 23 van gekocht. In drie maanden. Zo ook met cd’s van Prince. En Labello. Goed, Facebook bestaat sinds 4 februari 2004 en was eigenlijk alleen bedoeld voor Harvard-studenten. In 2006 gingen de poorten open voor wereldwijd gebruik. Facebook heeft ruim 50 miljoen leden, voornamelijk dertigers. Zij zitten, naar eigen zeggen, juist op deze profielsite omdat ze Hyves te kinderachtig vinden. Hier doen ze de hele dag spelletjes, quizjes en sturen elkaar virtueel cadeautjes. Na een aantal quizjes met aanstellerige namen gedaan te hebben, kan ik alleen nog maar denken: hoe ongelofelijk saai/dom/onnozel is dit?
Net als bij Hyves is het aantal vrienden de graadmeter van populariteit. En net als bij Hyves bestaan er ‘groups’ met allerlei ludieke namen. Maar uiteindelijk fungeert Facebook natuurlijk als verkapte datingsite, net als…, inderdaad. De rest is eigenlijk bijzaak, het is gewoon een marktplaats. En verschrikkelijk commercieel. Want al die geliefde spelletjes worden zwaar gesponsord. Facebookers maken ook zelf reclame. Hun virtuele boekenplank (wat lees ik, wat heb ik gelezen en wat ga ik nog lezen) is gelinkt aan Amazon.com. Bestel nu!