Oy laat anderen hunten

Niets nieuws onder de zon, zou je zeggen. Anderen inzetten voor het hunten van nieuwe medewerkers doen er al genoeg. Newpeople weet al jaren dat je behoorlijk goedkoop (weekendje weg, iPhone, maatpak) mensen zo gek kan krijgen veel geld voor je te verdienen. Hyves biedt al tijden € 2.500 voor het aanbrengen van een collega. Maar nu heeft communicatiebureau Oy een aparte actiesite gemaakt voor één vacature.

Op Desginerhunt heeft men een site gemaakt waarop je je als designer kan aanmelden voor de baan, maar ook kan hunten in ruil voor een weekendje Barcelona (ook één van de incentives van Newpeople). Op zich niets bijzonders dus, behalve dat de actie ook al nieuwe klanten heeft opgelevert voor Oy. In het persbericht staat: “Interessant is dat verschillende opdrachtgevers al hebben aangegeven of wij ook naar hun wervingsmiddelen kunnen kijken om daar een nieuwe strategie aan te koppelen,” aldus Bas Beerens, directeur van OY Communications.

Bijzonder, omdat het dus niets bijzonders heeft. En als ik eerlijk ben de site, met een meteen startende herrie van geluid die niet standaard uit staat (voor mij een afknapper eerste klas). Vooral omdat als je het geluid af zet en klikt, het weer lekker aan gaat. Ook is het design (veel tekst achter poppetjes) en het gebruik van Flash (waar ik persoonlijk ook altijd op afknap) geen teken van een hoogwaardig communicatiebureau in mijn optiek. Maar goed, dat zal wel mijn beperkte mening zijn, het is duidelijk dat design voorop staat boven functionaliteit en dat is toch wat de meeste designers zoeken. Dus wat dat aangaat goed doelgroep gericht.

Wat het voor mij wel aangeeft is hoe beperkt de kennis over dit soort activiteiten nog steeds is. Goede referral acties zijn goud waard, zeker als je bekijkt hoe weinig je doorgaans hoeft te betalen voor hoeveel marge. Immers, de gemiddeld cost to hire in dit land is 7.500 tot 12.500 euro afhankelijk van het onderzoek dat je gelooft voor een HBO’er. De gemiddelde kosten voor een W&S bureau is 15.000 euro, maar de aanbrengfee voor een collega is doorgaans… erg beperkt. Er is nog veel te winnen, zo blijkt iedere keer maar weer.

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Gijs: interessante presentatie van Achmea, die kende ik nog niet. Ik heb van hen wel eens vertrouwelijk enkele cijfers gekregen, maar die kan ik dus ook niet naar buiten brengen (daarom heet het vertrouwelijk, niet?).

    Onderzoeken zijn er een aantal geweest. Heb er zo geen meer bij de hand. Ik hanteer zelf meestal de 12.500 euro als gemiddelde cost to hire per HBO+’er.

    Dat is ook een onderzoek geweest. Probleem is dat we geen heldere definitie hebben van cost to hire. Want de één rekent het salaris van de recruiters wel mee (wat je denk ik moet doen), de ander niet. En hoe zit het met de tijd van de lijnmanager per sollicitatie? Hoort er op zich ook bij natuurlijk, maar is weer lastiger. En hoe is de werkverdeling als recruitment een HR taak is, maar een bedrijf geen exclusieve recruiters heeft?

    Verder merk je dat de kosten per actie doorgaans ook matig worden berekend. En dan heb je bij grote bedrijven bijvoorbeeld nog het ‘wegschrijven’ van kosten op branding. Zo stelt ABN AMRO dat ‘the meeting’ (hun recruitment game) zeer rendabel is, maar ze schrijven een paar ton weg op branding. Want hoewel de totale kosten van die game het laatste jaar 500.000 euro bedroegen (excl. de kosten van het eigen personeel, dus nog veel meer in zijn geheel) en er direct maar heel weinig hires uit kwamen (10 of zo), stelde men een cost to hire van 25.000 euro gehaald te hebben. Want 250.000 euro werd weggeschreven op branding en de kosten van de recruiters werden toch gemaakt. Aan de andere kant hadden ze ook 400 CV’s die niet tot de game zelf behoorden maar later wel benaderd werden. Hiervan werd echter niet gemeten hoeveel werden aangenomen.

    Zo zie je dat één bedrijf het al niet kan meten, dus de cijfers zijn altijd zeer twijfelachtig. Ik weet dat als ik 12.500 euro als uitgangspunt neem, dat ik niet heel vreemde gezichten krijg. Behalve in het buitenland, waar men veel, veel lager vaak zit (minder gebruik van W&S bureaus en als ze die gebruiken geen grote recruitment afdeling meer, want in NL maken we altijd dubbele kosten).