Print is dead? Oh, yeah!

Wegener heeft vandaag haar jaarresultaat bekend gemaakt. Een tweetal interessante citaten uit hun persbericht:

Citaat 1:
De geconsolideerde omzet bedroeg EUR 679 miljoen, een stijging van 1,6% ten opzichte van 2006.

Citaat 2:
De online omzet nam […] toe met 28% tot EUR 15 miljoen. Het waren vooral de automotivesite AutoTrack.nl en de banensite JobTrack.nl die deze stijging realiseerden.

Even laten bezinken: Zonder de omzetgroei van Autotrack en Jobtrack had Wegener over 2007 een verlies moeten rapporteren… In een jaar waar de economie stormachtig is gegroeid.

En dat met twee sites die het best als 13 in een dozijn kunnen worden omschreven. Een wake-up call voor Wegener? Ik hoop het wel!

Geef een reactie

9 Comments
  • Hervé
    says:

    Je moet er overigens wel bij tellen dat Wegener een handje heeft van slechte beslissingen naar mijn mening.

    Ik weet nog toen Wegener de weekbladen van VNU in omgeving Eindhoven over nam wat er met die tak is gebeurd. Deze is in 5 jaar van zeer winstgevend, naar bijna verdwenen gegaan. Dit kwam naar mijn idee omdat Wegener het overzichtelijker vindt om alles in een gelijke stijl te proppen en het eigen gezicht van het blad te scheuren.

    Wegener heeft last van de tunnelvisie van een boekhouder:
    “Als we niet exact kunnen meten wat we willen, dan willen we wat we exact kunnen meten.”

  • Marc Drees
    says:

    @Roel:
    Dat zou natuurlijk kunnen; maar het is wel een feit dat het mogelijk interessanter is om online te plaatsen en vervolgens ook in print terecht te komen.
    Dat lijkt me waarschijnlijker dan de omgekeerde weg. Zeker gezien de beperkte oplage van print versus het bereik van Jobtrack

  • Roel Kiers
    says:

    Nog leuker zou zijn wanneer we wisten hoeveel van de omzet van jobtrack door jobtrack op eigen kracht is gehaald, dus zonder de ‘gratis’/doorgeplaatste vacatures die in hun bladen is geplaatst. Het zou mij niets verbazen wanneer ze een interne kostprijs voor iedere ‘doorgeplaatste’ vacature hanteren om zo aan deze (groei)cijfers te komen.

  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    Ja, ja, ik weet het! Mea culpa.

    In mijn ‘jeugdig’ enthousiasme ben ik iets te rap geweest; maar ik corrigeer dat liever in de reacties dan after the fact mijn ‘bijdrage’ aan de blogosfeer te verbeteren.

  • gijs
    says:

    het woord “verlies” is niet echt verhelderend hier, want je bedoelde “omzetverlies” (wat overigens ook fout was zoals aangegeven).
    Dit terwijl de meeste lezers verlies met negatief bedrijfsresultaat associeren.

  • Marc Drees
    says:

    @Herve:
    Nu heb ik een rekenfout gemaakt; want de omzetgroei overall is meer dan EUR 9 miljoen; waarvan meer dan EUR 3 miljoen op rekening van de online ’titels’ kwam.

    Oftewel een omzetgroei van ongeveer 1% voor Wegener buiten de online titels. Het zou me verbazen als een verhoging van de abonnementsgelden over 2007 minder dan EUR 6 miljoen in het laadje heeft gebracht. Wat de facto betekent dat de advertentie-inkomsten voor offline titels een flinke deuk hebben opgelopen.

  • Hervé
    says:

    Dat laat meer zien dat de print-markt niet snel verder groeit, de omzet steeg met 1,6%

    Dat het internet booming is, is ook bekend, misschien zijn de groeicijfers daar misschien zelfs wat te laag.