Xing vs Linkedin

Regelmatig terugkerende vraag in mijn trainingen: wat is nu het grote verschil tussen Xing en Linkedin? En waarom zou ik de één of de ander willen gebruiken. Dutchcowboys heeft een leuke analyse. Linkedin is veel groter, maar Xing gebruikers zijn veel loyaler: Average Minutes per Visitor Xing : 43.4 LinkedIn : 7.8. Komt waarschijnlijk door de toegevoegde waarde die Xing biedt, en toch wint Linkedin. Logica is niet altijd te vinden (daarom werk ik ook op een Windows machine).

Geef een reactie

8 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Ronald: dat is me bekend 🙂 Het was dan ook sarcastisch bedoeld (zie smilie).

    Bij Linkedin (en sociale media) is het, net als bij b.v. windows, gewoon een tipping point. Marketing tot je dat punt bereikt, dan gaat het vanzelf.

    Bij VHS was het eenvoudig weg de beschikbare titels (in het geval van VHS: porno), net als bij b.v. CD-I vs CD-Rom (integratie in PC). CD-I was overigens toppunt van foute marketing, want als ze er een spelcomputer van hadden gemaakt hadden we nooit een playsation gezien, maar dat is een heel ander verhaal.

  • Ronald Kreugel
    says:

    @ Chris:
    Video systemen – Video2000, Betamax en VHS;
    Home computers: Basic, MSX en MS-Dos;
    Operating systems: Linux, MacOS, Windows;
    Social networking: Facebook, Xing, LinkedIn;
    en dan recentelijk nog HD-DVD en BluRay…

    @Bas:
    Het gaat het er blijkbaar niet om welk systeem technisch beter is, maar wat de meerderheid van de gebruikers denken; dus gebruiksvriendelijkheid, beschikbaarheid, populariteit, massa en publiciteit.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: nou, linkedin heeft niet gewonnen door porno toe te staan, zoals VHS wel video 2000 versloeg. En het is niet van Philips. Maar zoiets wel. Het is de microsoft tegen apple, de VHS tegen video 2000.

  • Chris Stapper
    says:

    Zelf raad ik beginners altijd aan lid te worden van allebei. Linkedin is helaas verplicht, dat is de grootste en bekendste, mensen zoeken je daar en daar wil je gevonden worden.

    Ik ben zelf fervent xing aanhanger. Xing heeft meer een community, een gevoel. Via xing leer ik echt mensen kennen en kom ik ook verder – ik kan bloggers werven via xing en ik leer nieuwe dingen. Onder andere door de fora, maar ook door de open reacties van mensen. Dat heb ik bij linkedin nog niet meegemaakt.