Hypergroei. Of waarom sociale netwerken overgewaardeerd worden

In het licht van mijn eerdere posting over de sociale netwerk bubble is het aardig om te zien hoe cijfers uit het recente verleden inzicht geven in de overwaardering van sociale netwerken zoals Bebo.

In een verder zeer interessante artikel over het rappport State of the Internet van Comscore laat Techcrunch onder meer de volgende grafiek zien:

Worldwide online category growth versus penetration

En daar is direct de hype te zien die sociale netwerken omringt. Een nog beperkte penetratie (Y-as), maar een hypergroei in bezoekersaantallen in het afgelopen jaar (X-as). Geen andere categorie kan ook maar in de schaduw staan.

Met als gevolg een overdreven aandacht. En met die overdreven aandacht komt ook een overdreven waardering. Niks nieuws onder de zon. En onder de zon smelt alle sneeuw. Als het maar warm genoeg wordt. Maar dat is een heel ander onderwerp.

Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Herve:
    Nou; als ik kijk naar de lachwekkende waarderingen in 2000 en het bloedbad dat erop is gevolgd was dat een 100% zeepbel.
    Heel veel belachelijke business ideetjes hebben dat bloedbad niet overleefd, maar hadden wel miljoenen dollars gekregen van wanhopige venture capitalists die bang waren de ‘new business’ boot te missen.

    En er lijkt iets vergelijkbaars aan de gang met sociale netwerken; de ‘hottest property on the web’. Op dit moment. En waarschijnlijk binnenkort niet meer.

    En je hebt helemaal gelijk; de hype cycle van Forrester is altijd van toepassing. Waardoor we sociale netwerken binnenkort in een kilometersdiepe kloof zullen aantreffen. Met overeenkomstige waarderingen.

    De volgende generatie sociale netwerken zal het een stuk beter doen.

  • Hervé
    says:

    Iets werkelijk nieuws heeft altijd zo’n sprong (en een dal)

    Het internet als medium als ik me niet vergis ook. Dit werd ook gezien als een zeepbel, dat leek het zelfs te zijn de .com-rommel. Maar we zijn nu weer enkele jaren verder, blijkt het internet nog steeds een zeepbel te zijn?