Hyves en Linkedin gebruikers: "Val me niet lastig"!

P&O Actueel presenteerde gisteren de resultaten van een onderzoek naar werving op sociale netwerken Hyves en Linkedin.

En de resultaten zijn minder dan verrassend; een overgrote meerderheid van de gebruikers (66%) wenst niet lastig gevallen worden met wervingscolportage.

Onderzoek met Mickey Mouse conclusie dus. Ik ga niet naar Linkedin om banen gepresenteerd te krijgen. Dus als dat toch gebeurt beschouw ik dat als een ongewenste verstoring. En ik ben dus niet alleen, volgens bovenstaand onderzoek. Shocker!

Maar wat het onderzoek interessanter maakt is de volgende conclusie: 20% (vrouwen) tot 30% (mannen) van de bezoekers staat wel open voor dit soort wervingscolportage.

Naar aanleiding hiervan trekt HRlog de volgende conclusie:

Met meer dan 4 miljoen nederlandse Hyves-leden is dat een aanzienlijk aantal dat wel open staat voor een benadering en blijft het zaak om je vooral voorzichtig te bewegen binnen het netwerk.

Het belangrijkste woord in deze terechte constatering is "voorzichtig". Hoewel onafhankelijke recruiters zich daar weinig van aan zullen trekken.

Maar als je als bedrijf gelijk een olifant in Hyves of Linkedin gaat rondstampen zal je merk daaronder lijden. Want driekwart van de bezoekers zal dit als negatief ervaren.

Toch leuk om tegen de baas te zeggen:
"Baas, we zijn een wervingscampagne op Hyves gestart! En we hebben twee mensen aangenomen!! En het was heel erg geodkoop!!! Oh ja, en we hebben tegelijkertijd 75% van onze (potentiele) klaten van ons vervreemd!!!!

Daar ga je als recruiter zeker bonus punten mee scoren.

Geef een reactie

6 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Ik vind het nog steeds apart dat dit onderzoek weer recht tegenover een ander onderzoek staat, waarin Hyves en Linkedin gebruikers (hoe kun je daar één groep van maken?) juist wél openstaan voor nieuwe vacatures.

    Weer een reden om je minder aan te trekken van onderzoeken en (gewoon je werk goed te doen)?

  • Marc Drees
    says:

    @Ronald:
    Een aardige feature zou dan zijn dat je op Linkedin ook kan aangeven van welke groepen je absoluut geen lid zou willen zijn 😉

    Maar Bas heeft gelijk als hij zegt dat er een spanningsveld tussen recruiters en respect bestaat.

    Tenslotte is Linkedin zoiets als de kat op het spek binden. Voor recruiters wel te verstaan. Ik wil me gewoon alleen bij zoveel mogelijk groepen aanmelden!

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Ronald: ja, hoewel veel recruiters juist zeggen dat de mensen die hebben aangegeven het niet te willen, dat wel willen, maar uit angst dat hun baas het ziet het niet aanzetten. Respect en recruiters… tja.

    Verder zijn de eerste ruim 200.000 linkedin gebruikers nooit iets gevraagd. Ineens waren deze opties toegevoegd en stonden ze aan. Dus je kan er nooit zeker van zijn of het werkelijk zo is.

  • Ronald Kreugel
    says:

    Iedere LinkedIn gebruiker kan toch zijn/haar Settings instellen? Als je dat niet respecteert, dan ben je niet slim bezig als recruiter.

    En kunnen die recruiters niet gewoon een eigen LinkedIn groepje oprichten voor gebruikers die wèl geïnteresseerd zijn in vacatures? 🙂

  • Bas van de Haterd
    says:

    Dat je voorzichtig moet zijn en goed om moet gaan is evident. Dat de meeste partijen daar geen rekening mee houden is bekend. Valt trouwens wel op dat in de sociale netwerken deze percentages dus veel lager zijn dan IRL, want gemiddeld staat 55% open voor een nieuwe baan als je ze de ideale baan aanbiedt.

    Alles zit in de vraagstelling.