Werk.nl komt belofte niet na!

Vandaag heb ik even op Werk.nl gekeken om te zien of de toegezegde koppeling met Monsterboard inderdaad is ‘stil gelegd’. En niets is minder waar!

Weliswaar is het aantal Monsterboard vacatures op Werk.nl aanzienlijk verminderd, maar er staan er nog altijd meer dan 15.000 op:

image

CWI is dus aan het jokken. Maar dat gaat zomaar niet!

En die meer dan 15.000 vacatures zien er echt niet veel beter uit dan de vacatures die al wel zijn verwijderd.

Om dit ondubbelzinnig duidelijk te maken hier een voorbeeld van een vacature op de originele site (Staffplanning) en op Werk.nl:

De kenmerken
De essentie van een vacature; zoals locatie, salaris een aantal uur per week.

Het origineel is zeer duidelijk:

image 

Maar op Werk.nl is deze informatie verspreid, en concreet onjuist (en niet zo’n beetje ook…):

image

image

Almelo begint ook met een "A" maar is echt geen Amsterdam. En ligt al helemaal niet in Noord-Holland. En een salaris is wel bekend. En het gaat om 40 en niet om 8 uur.

Dus alle essentiele informatie in Werk.nl is concreet verkeerd! Da’s knap!!

De vacaturetekst
En dan de tekst van de vacature; troch behoorlijk belangrijke informatie voor de geinteresseerde werkzoeker.

Het origineel is netjes, overzichtelijk en goed leesbaar:

image

En dan nu de versie op Werk.nl:

image

Ongelogen, dit is hetzelfde tekstgedeelte. Alles is achter elkaar gepropt; het lijkt wel een zin van Marquez! Dit nodigt echt uit om te lezen…

Ohh, en ga eens op zoek naar leestekens… Niet te vinden natuurlijk. Wel dit soort vrolijkheid: Geïnteresseerd

Contactinformatie
Als je meer wilt weten over deze functie kan je volgens de oorspronkelijke vacature even contact opnemen:

image

Maar Werk.nl heeft werkelijk geen idee:

image

Reageren op de vacature
En dan nu de belangrijkste feature. Het kunnen solliciteren op de functie. In de oorspronkelijke vacature staat het volgende:

image

Da’s duidelijke taal.

Maar wat te denken van Werk.nl:

image

Hiep, hiep hoera. Reageren kan dus ook al niet. Maar ik geloof toch al niet dat iemand tot hier zou zijn gekomen. Als werkzoeker was ik al veel eerder afgehaakt.

Advies
CWI moet gewoon haar belofte nakomen. En de koppeling met Monsterboard helemaal stilleggen. Want ook een halflege beerput stink nog steeds!

Namens alle werkzoekenden en werkgevers van Nederland alvast hartelijk dank!!

8700cookie-checkWerk.nl komt belofte niet na!
Geef een reactie

13 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Paul,

    Ik heb even op de site van Monsterboard gekeken, maar kan zo gauw niets vinden wat werkgevers informeert over de doorplaatsingen op Funda, Marktplaats en Werk.nl. Noch over mogelijkheden om dit conditioneel te blokkeren.

    0
    0
  • paul
    says:

    ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat ze daar ooit een soort van mail over hebben gestuurd met een soort van melding daaromtrent.

    Of veel mensen dat begrepen, het gelezen hebben of in staat zijn geweest na te denken over de gevolgen vind ik een tweede.

    Dat is niet het geval namelijk.

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    @Paul:
    Ik vraag me vooral af in hoeverre Monsterboard haar klanten op de hoogte stelt van haar landjepik gedrag en in hoeverre klanten ervoor kunnen kiezen hier niet aan mee te doen.

    ik kan me tenslotte heel goed voorstellen dat er klanten zijn die niet op Funda, Marktplaats of Werk.nl willen staan. Om wat voor reden dan ook

    0
    0
  • paul
    says:

    Werk.nl moet ook veel grotere eisen stellen omdat een commercieel board gratis zijn commercieel zo noodzakelijke bereik gratis uit kunnen breiden.

    en wat marc zegt…testen testen testen…Dan actief zetten. Want alle mensen die nu op werk.nl zijn geweest en dit tegen zijn gekomen zijn verloren klanten.

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    @Govert:
    Kwaliteitsverlies in opmaak is 1 ding; totaal verkeerde conversies is een totaal andere situatie natuurlijk.

    Als grote vacatureleveranciers hun vacatures via een standaard interface aan Werk.nl kunnen aanbieden ligt er natuurlijk een verantwoordelijkheid voor de leverancier om de informatie correct te structureren. Maar het lijkt me te makkelijk om te zeggen dat hiermee de verantwoordelijkheid uitsluitend bij de leverancier komt te liggen. Uiteindelijk verschijnen de vacatures op Werk.nl; en dat betekent dan ook dat Werk.nl hierop (terecht) wordt afgerekend.

    Hoewel er altijd een verschil is tussen een test en de werkelijkheid kan ik eerlijk gezegd alleen maar concluderen dat de test onvoldoende is geweest. De fouten vliegen je werkelijk om de oren.

    Hiermee doet Werk,nl de belangen van werkzoekers en werkgevers chronisch te kort. Als werkzoeker raak ik gefrustreerd; zeker als ik van CWI de opdracht krijg op Werk.nl te zoeken.
    Maar als werkgever zou ik buitengewoon geirriteerd raken. Want mijn kostbare vacatures zijn simpelweg verkracht. En, zonder dat ik hierover ben geinformeerd. Geen goede service.

    Werk.nl heeft hier dus een fout gemaakt; hoe je er ook naar kijkt. Maar het erkennen van de fout en het vervolgens zoeken naar de oplossing is in ieder geval het juiste vervolg.

    Maar het lijkt me een goed plan om voor het live brengen van de koppeling met Monsterboard een wel zeer uitgebreide test te doen!

    0
    0
  • Govert Claus (werk.nl)
    says:

    Jullie hadden het al gemerkt: er wordt gewerkt aan een oplossing.

    De koppeling was wel degelijk stil gelegd, maar onze zoekmachine had de gegevens nog vastgehouden. Je zag dus nog oude troep, waar inderdaad nog fouten in stonden – dezelfde als voor mijn vorige post, omdat het dezelfde vacatures betrof.
    Dat zit ons dusdanig dwars, dat we de foutmeldingen die het oplossen veroorzaken, voor lief nemen.

    Ik wil overigens nog wel kwijt dat bij het overnemen van gegevens er bijna altijd kwaliteitsverlies optreedt. Alleen als je een specifieke koppeling bouwt geënt op de informatie van de partij die levert, kan het één-op-één overgenomen worden.
    Als publieke partij kunnen wij geen specifieke koppeling bouwen met Monsterboard, omdat wij geen partij mogen voortrekken. Daarom hebben wij een generieke koppeling gebouwd waar alle grote vacatureleveranciers gebruik van kunnen maken.

    Een andere partij die gebruik maakt van deze koppeling is Randstad. Zij hebben nu ruim 6.000 vacatures op werk.nl gepubliceerd, en daar hoor ik geen vervelende geluiden over.
    Zeg ik nu dat het probleem bij de informatieleverancier (Monsterboard) ligt? Nee, wij hebben ook fouten gemaakt, maar simpelweg roepen dat werk.nl (= de overheid) het weer fout doet, is te eenvoudig.
    We kunnen ook niets doen, geen fouten maken, en onze klanten niet verder helpen. Dan maak ik liever af en toe een fout om uiteindelijk wel betere diensten te leveren.

    0
    0
  • Chris Stapper
    says:

    Het is toch bijna schrikken om te lezen dat werkelijk alle informatie fout is overgenomen. Het argument van kwantiteit werkt gaat natuurlijk niet op als er uberhaupt geen relevante informatie kan worden gevonden.

    Heel terecht dat RM een consumentenbond rol op zich neemt!

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    Een eerste verbetering; ik probeerde net Monsterboard vacatures op Werk.nl te zoeken en kreeg onderstaande foutboodschap:

    Invalid Portal Session

    An error was encountered while processing your Portal request, because your portal session is no longer valid. You have been logged out and you will automatically be redirected to the OracleAS Portal home page in 30 seconds. Click OracleAS Portal home page to go directly to the OracleAS Portal home page, or if your browser does not automatically redirect you. If you continue to have problems while accessing OracleAS Portal, close all your browser instances and try again.

    Misschien betekent dit wel dat Werk.nl de situatie aan het verbeteren is.

    0
    0