SEO bij corporates

Search Engine Optimalization (SEO) wordt steeds belangrijker. Google wordt meer en meer ingezet bij het zoeken naar vacatures en hoe hoger je in de organische resultaten scoort, des te meer verkeer je naar je eigen carrière pagina zal trekken. Toch zie je doorgaans dat vacaturebanken erg hoog scoren, gevolgd door werving en selectiebureaus. Blijkbaar leeft het daar meer.

Een zoektoch op account manager bijvoorbeeld geeft de eerste twee plekken voor Carrieretijger. Op plek 3 komt Checkit (een bedrijf, ’toevallig’ zoekmachine specialist’, gevolgd door de vacaturebank van adformatie, the people’s valley (ook een corporate) en dan weer een aantal vacaturebanken. Een acceptabele score, twee (nieuwe media) bedrijven in de top 10.

Een zoektocht op Software Ontwikkelaar gaf mij een bijna verbazende uitslag. Sogyo (full disclosure: ik heb er een zakelijke relatie mee) staat op de plekken 2 en 3, na wikipedia. Voor Chipsoft (ook een corporate) gevolgd door Intermediair.

Screenshot google

Een zoektocht naar vacature marketeer (ik gebruik hier even de term vacature bij omdat als je enkel op marketeer zoekt er veel artikelen hoog scoren die niet over vacatures gaan) zijn alle resultaten op de eerste pagina voor vacaturebanken en W&S bureaus.

Een laatste poging dan: op zoek naar een jongerenbaan: Vakkenvuller. Van Haaren scoort op de tweede plek (na wikipedia) erg goed. Daar onder: naast fora’s, groepen en andere sociale netwerken rondom dit beroep enkel vacaturebanken. Geen enkele supermarkt er tussen.

Voor mij is het duidelijk. Er is nog een wereld te winnen op het gebied van SEO, met name bij bedrijven. Er zijn bedrijven die aantonen dat als je dit goed doet, je wel hoog kan scoren. Ik heb hier over getwijfelt (eerlijk is eerlijk) omdat je als bedrijf nu eenmaal een kleine achterstand hebt t.o.v. een jobboard i.v.m. linkstructuren. Sogyo, Checkit, The People’s Valley, Chipsoft en Van Haaren bewijzen mijn ongelijk. En natuurlijk kan niet elk bedrijf op de eerste plek staan, er zijn immers maar 10 posities te vergeven. En natuurlijk moet je maar net op ‘software ontwikkelaar’ zoeken en niet op ‘software developer’ of ‘software engineer’. Maar dat maakt het zo mooi, voor elk wat wils, dus zijn er voor één functie ineens 30 of misschien wel 100 posities op de eerste plek in google te vergeven door het verschil in zoekgedrag van mensen.

Geef een reactie

7 Comments
  • Paul van Oosterhout
    says:

    ‘Naast de generieke voorbeelden, zoals ‘account manager’ zie ik heel veel kansen in het focussen op lokale zoekcomponenten, waarbij er bijvoorbeeld een plaatsnaam aan de vacature wordt toegevoegd’

    @Eduard:
    Ik ben het met je eens…
    Accountmanager brabant, manager den haag, vertegenwoordiger utrecht…

  • Eduard Blacquière
    says:

    Zeer terecht dat het belang van zoekmachines hier wordt aangetoond. Het kijk- en klikgedrag van mensen laat zien dat de natuurlijke zoekresultaten vaker worden geraadpleegd, met name voor informatieve zoekopdrachten.

    Naast de generieke voorbeelden, zoals ‘account manager’ zie ik heel veel kansen in het focussen op lokale zoekcomponenten, waarbij er bijvoorbeeld een plaatsnaam aan de vacature wordt toegevoegd.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: ken de technologie achter Otys niet, maar linksom of rechtsom boeit me niet zoveel, als het maar goed werkt.

    En wat je ziet is dat er inderdaad vaak keuzes worden gemaakt en vervolgens pleisters worden gezocht om het op te lossen. Bij de meeste ATS’en kan dat nog, maar je hebt erbij (peoplesoft HR heb ik vernomen) waar het gewoon totaal onmogelijk is.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Dit is volgens mij de essentie. En dan gaat het niet uitsluitend om de onbereikbaarheid van data binnen een ATS, maar ook om de wijze waarop bedrijven hun wervingssite hebben opgezet. Er is eenvoudigweg geen rekening gehouden (vanaf de start) met de SEO component. En dat wreekt zich.

    En als ik mij niet vergis is Otys (het back-office deel althans) net zo onbereikbaar als ieder ander ATS; maar zij bieden een geintegreerd platform waarbij de Internet site alle functionaliteit heeft die je nodig hebt om goed te scoren. Als je vacaturetekst er tenminste goed uitziet… Maar dat is een heel ander verhaal.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Hans: inderdaad, daarom ook even deze test (dat en het feit dat ik er dus door Sogyo op gewezen werd dat ze zo hoog stonden). Het probleem is overigens vaak dat de ATS’en van de wereld het niet toestaan. Otys (maar dat is vooral gebruikt door W&S bureaus) is geoptimaliseert voor SEO, maar de rest is daar vaak drama op. Dan kan je nog zo’n goede site hebben… dan werkt het niet.

  • Hans Hoekstra
    says:

    Terechte conclusie. Eerder liet ik zien dat (zelfs) als mensen zoeken op ‘vacature bedrijf x’ of ‘werken bij bedrijf x’, er nog voldoende ruimte is voor SEO. Gezien het feit dat de meeste mensen (inderdaad) zoeken op functienaam, kunnen we concluderen dat werkgevers, wat betreft SEO, nog een lange weg te gaan hebben. Aan ons de taak om dat stukje bewustwording te realiseren.