Waarom ik blog!

Er zijn miljoenen weblogs op de wereld. De grootte van internet is 281 miljard gigabyte en elk jaar groeit het internet met 60%. En toch wordt er over van alles geschreven. Straks zien we door de bomen het bos niet meer! Je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde is. Is niet alles al eens gezegd? En toch schrijf ik vrolijk door. Waarom zal ik in deze posting uiteenzetten.

Ik ben van mening dat bloggen over je vakgebied veel toegevoegde waarde heeft. Een van de redenen dat ik zowel hier als Expand regelmatig (hoewel nog niet regelmatig genoeg, sorry Marc!) een artikel schrijf. De andere reden is overigens dat ik het leuk vind, los van de toegevoegde waarde. Maar daar lezen jullie niet voor! Waar zit hem de toegevoegde waarde?

Zichtbaarheid
Een term die de laatste jaren belangrijker is geworden. Als bloglezer weet u ongetwijfeld dat recruiters vaak kandidaten googlen. In het midden gelaten of dat goed is, is het leuk om na te denken over de resulaten. Wanneer u iemand treft die als enige hit een account op schoolbank.nl heeft, zult u daar weinig extra van onthouden. Wanneer iemand een paar duizend vakgerelateerde pagina’s heeft, van artikelen tot reacties, neemt u dat wellicht mee als pluspunt.

Maar dat is slechts een klein deel van het verhaal. Deze zichtbaarheid leidt er toe dat je mensen leert kennen en dat mensen jou kennen. Wanneer je als Bas of Marc regelmatig je onverbloemde mening laat gelden op menig weblog zorg je er mnistens voor dat mensen je onthouden. En dus aan je denken wanneer ze iemand nodig hebben!

Toets je mening
Een tweede reden voor het regelmatig schrijven van artikelen is her leren. Ik leer ontzettend veel van bloggen. Als ik een artikel schrijf, dan word ik gedwongen na te denken over een onderwerp: wat is de toegevoegde waarde voor mijn lezer? Wat is er nieuw aan dit stuk? Door zelfs iets nieuws te bedenken leer je van je onderwerp. En de beloning voor je werk zijn de reacties die je krijgt. Ook mensen die het niet met je eens zijn, zijn interessant: juist daat kun je van leren. Hoewel het stiekem het leukst is als iedereen vind dat je een goed stuk hebt geschreven, dat alleen maar onderschreven wordt.

Ik ben van mening dat veel mensen er zakelijk goed aan zouden doen om te bloggen. Om interne expertise te laten zien. Om een beeld te scheppen van een bedrijf. Om bekendheid te verkrijgen. Omdat het leuk is.

Benieuwd naar mijn medebloggers en lezers! Waarom bloggen jullie?

Geef een reactie