Hotjobs is full of hot air?

Logo Yahoo! Hotjobs

Yahoo! Hotjobs meldde gisteren met veel bombarie de invoering van een nieuw ranking systeem om het zoekproces efficienter te maken. Er is zelfs patent op aangevraagd!

Op zich is elke verbetering van het pijnlijk inefficiente zoekproces op vacaturesites natuurlijk goed nieuws. Maar de vraag is of hier sprake is van marketing spin of een daadwerkelijke sprong voorwaarts. En ik vermoed het eerste…

De marketing spin
Hotjobs heeft tijdens de lessen marketing natuurlijk goed opgelet. Dus is er voor haar nieuwe service een catchy naam verzonnen: R.E.A.L. En dat staat dan weer voor:

  • Relevance: Matching text in your job title & description to the keywords that candidates use
  • Engagement: Measuring how well candidates respond to your job
  • Availability: Ensuring that the positions displayed are still unfilled
  • Location: Making sure the jobs shown are in a location of interest to the candidate

Oke, maar wat doe R.E.A.L. nou eigenlijk? Volgens het persbericht:
Leveraging Yahoo!’s behavioral targeting and search optimization strengths to rank job listings based on user engagement, R.E.A.L. has moved Yahoo! HotJobs’ job search rankings beyond the traditional category-based, date-sorted experience.

Da’s een beetje teveel tekst om iets uit te leggen, maar het klinkt wel heel goed: behavioral targeting en search optimization strengths. Dat gaat meteen boven mijn pet, dus dat zal wel kloppen…

En als resultaat van al dat ingewikkelds komt de claim to fame van Hotjobs:
With the launch of R.E.A.L., “applies” per job listing have increased by 25 percent, a key success metric for recruiters.

En er is een nog grotere claim, maar die wordt niet expliciet gekoppeld aan R.E.A.L.:
[…] Yahoo! HotJobs has become the fastest growing Web site among the leading job boards and has surpassed Monster.com in the U.S

Het is duidelijk. Wil je kandidaten in deze krappe markt, dan moet je bij Hotjobs zijn. In Amerika wel te verstaan.

De werkelijkheid
R.E.A.L. gaat over het schrijven van goede content en over meten = weten. Oftewel volstrekt logische recruiter taken, die overigens lang niet altijd correct worden uitgevoerd.

En dat blijkt ook direct uit het R.E.A.L. playbook, wat door Hotjobs is uitgegeven.

Het gaat helemaal niet over geavanceerde search algoritmes of andere hoog-technische zaken. Nee, het is lesboekje voor recruiters. De do’s en dont’s van online recruitment.

En daarmee is het een zeer nuttig boekje. Geen twijfel over. En het is ook interessant voor Nederlandse lezertjes. Ook geen twijfel over.

Maar wat persbericht feitelijk zegt is dat als recruiters hun werk goed doen wanneer ze online recruitment als kanaal gebruiken, er 25% meer sollicitaties binnen komen.

Waarom Hotjobs er dan een patent pending search ranking system van moet maken is mij een raadsel. Maar het is klinkklare onzin!

De conclusie
Het is ontegenzeggelijk waar dat goede content (vacature teksten dus), tijdig verwijderen van vacatures en meten = weten het rendement van online recruitment aanzienlijk kan verbeteren.

Maar de bombast van de Hotjobs statements is marketing spin en dus tot hete lucht. En Hotjobs is full of it.

Geef een reactie