Godzijdank. ING is het niet geworden, wel Bol.com

image

Vandaag heeft Bol.com de Gouden Cursor gekregen als prijs voor de beste recruitmentsite. Aldus de uitkomst van de Nationale Monitor Beste recruitmentsite 2008 van Intelligence Group.

En ik ben zo blij, zo blij. Dat het in ieder geval niet de ING is geworden.

Nou heb ik nog geen idee hoe de plaatsen achter Bol.com zijn verdeeld. Dus misschien juich ik wel te vroeg; en staat ING toch nog hoog. Maar gun me ook even mijn blijdschap…

Maar waar zijn mijn manieren? Laat ik eerst Bol.com eens feliciteren. En ik heb het feestvarken natuurlijk een snel bezoekje gebracht. En hun wervingssite ziet er fraai uit.

En ik zou natuurlijk de kritische kandidaat niet zijn als ik niet even een mini-onderzoekje heb gedaan. Ik heb gesolliciteerd (op de vacature Teamleider Development CRM) om te zien hoe de automatische e-mail bevestiging er uitziet. Tenslotte ga ik me de komende weken uitgebreid met die bevestigingen bezighouden.

Maar na ontvangst van de e-mail ik moet helaas een ferme domper op alle feestvreugde zetten:

Automatische e-mail bevestiging van Bol.com

Ter informatie: ik heb mijn voornaam (en achternaam) keurig ingevoerd.

En dan nu de lezersvraag: Hoeveel fouten zitten er in deze e-mail bevestiging van Bol.com?

Hint: het zijn er heel erg veel.

Voor cheats en tips; zie Online solliciteren: de automatische e-mail bevestiging

Onder diegenen die het juiste aantal fouten instuurt wordt een vetlederen medaille van RecruitmentMatters verloot. Bloggers van RecruitmentMatters en hun familieleden zijn van deelname uitgesloten.

Geef een reactie

14 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Ah, twee grote verschillen dus. Alleen de bedrijven die al redelijk wat aandacht aan de werving bestede, maar ook relevante CV’s. Digitaal-Werven heeft juist niet al te interessante CV’s gemaild (starter of 2e baan) omdat je als bedrijf daar ook netjes mee om moet gaan, vinden wij.

    Een kwart binnen de dag, dat is wel heel veel. Wij zaten daar op een paar procent (en de overgrote meerderheid niet eens binnen een week).

    Zo zie je maar weer hoe verschillend bedrijven omgaan met interessante en iets minder interessante CV’s.

  • Geert-Jan Waasdorp
    says:

    @ bas

    2/3 van alle sollicitaties kreeg meteen een automatische reactie.
    De inhoudelijke reactie (op relevante CV’s voor de organisatie, dus inhoudelijk goed) van de werkgevers bleef in 1 op de 5 gevallen uit. (een kwart reageerde binnen een dag, de helft binnen 3 dagen).

    Let wel. dit was bij de beste 30 bedrijven uit het onderzoek. Ik ben bang dat als we alle 350 bedrijven uit het onderzoek aan een haringtest hadden onderworpen, dat we de 50% uit die digitaal werven best wel eens in de buurt zou kunnen komen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Gijs: dat is dus ook wat ik dacht: 1200 om 30 is niet veel. Maar er kunnen nog vele redenen zijn. Want waren die 1200 echt sollicitaties? Of zitten daar ook ‘aanvragen’ bij, etc. En hoeveel daarvan heeft BOL afgewezen en hoeveel hebben BOL afgewezen. Ik kan me ook indenken dat als je b.v. slecht betaald (geen idee of dat hier het geval is) dat je ook hard door de mand valt. Ik heb ooit een gesprek gehad met een club die begonnen met: tja, we hebben al met veel mensen gesproken, maar het maximale dat we kunnen betalen is 1.900 euro per maand en daarop zijn al de nodige kandidaten afgehaakt, heeft het nog nut dit gesprek voort te zetten? Nee, ok, dank je, doei. (zware irritatie dat ze me dat niet eerder hadden gemeld en ik naar Leiden was gegaan, halve dag vrij genomen, etc. Tja, semi-overheid…

  • gijs
    says:

    excuses voor de late reactie.
    Serieus: 30 reacties voor een campagne die enkele tonnen gekost heeft (schatting) aan media en ontelbare uren aan de marketeers & HR.

    Daarnaast (en ik ben natuurlijk niet objectief),als je voor de helft van geld carrieresites had volgeplakt hadden ze die 30 man zeker gehaald. Of pak een aantal W&S buro’s, beiden opties besparen je een boel gezeur en kan iedereen focusen op het selecteren van de juiste kandidaten.

    Ook de verhouding 30 : 1.200 (aangenomen kandidaten / sollicitaties) is niet best. Dat betekent dat of de site (vacatures) of de campagnes niet helder was.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: sarcasme is in pure tekst zonder gezichtsuitdrukkingen blijkbaar lastig over te brengen 🙂 Dat was als sarcastisch understatement bedoeld. Voor de oude baby boomers onder ons die dat niet door hadden zal ik het er de volgende keer bij zetten 🙂

    Wel interessant vind ik een paar passages uit dit stuk

    De onderzoekers stuurden in totaal 60 sollicitaties naar de 30 beste sites uit het onderzoek. De resultaten noemen zij ronduit opmerkelijk: 20% van de werkgevers reageert niet op een sollicitatie, meer dan de helft reageert binnen drie dagen, 25% doet er meer dan een week over. Tweederde van de werkgevers stuurt een ontvangstbevestiging.

    20% reageert niet? En meer dan de helft reageert binnen 3 dagen? Hoe is er dan gesolliciteert? Bij Digitaal-Werven was het 50% die niet reageerde en het aantal mensen dat binnen de week inhoudelijk een reactie terugstuurde was op twee handen te tellen…

    Ik ben benieuwd of GJ hier antwoord op kan geven. Hoe goed was de CV? Of was het een vraag om te reageren? En die 3 dagen, is dat een inhoudelijke reactie of ook de auto responders?

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    “Wat foutjes in deze mail”?

    Heb je feelmellow snoepjes gegeten voordat je deze reactie schreef?

    De e-mail is bagger; wat onverlet laat dat de wervingssite van Bol.com er goed uitziet.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Corne heeft er gisteren ook leuk stukje over geschreven.

    Jammer dat de site van BOL pas live ging nadat Digitaal-Werven onderzoek was afgerond, maar inderdaad, wel wat foutjes in deze mail.

    Overigens vind ik dat je site en campagne los moet zien van elkaar. Natuurlijk, het moet terugkomen, maar om een site succesvol te noemen omdat ze campagne hebben gedaan vind ik totale onzin. Want die 1.200 man zijn niet binnengekomen vanwege de wervingssite van Bol.com, maar omdat ze een (ere wie ere toekomt) goede campagne hebben gedaan, in ieder geval wat ik er offline van heb gezien.

    Maar volgens mij als je het hebt over een wervingssite (zoals die van Bol) is dat iets permanents. De acties zijn tijdelijk van aard, dat staat los van een goede site volgens mij.

  • Marc Drees
    says:

    Bol.com had wel een dubbele whammy gisteren. Want niet alleen won zij de prijs voor de beste wervingssite, ook bij de thuiswinkelawards was zij nummer 1 (via Emerce):

    “Bol.com is de grote winnaar van de thuiswinkelawards 2008. Tijdens het gala van de thuiswinkelorganisatie won de webwinkel de publieksprijs als beste webwinkel van Nederland. De prijs van de vakjury ging naar de Hema.”

    Dat moet toch wel een aardig feestje zijn geweest op de burelen van Bol.com gisteren

  • Geert-Jan Waasdorp
    says:

    @ Gijs,

    ….1.200 sollicitaties in 2 maanden. Target zijn 60 personen, waarvan er inmiddels 30 zijn binnengehaald (wat op zich voor een organisatie van 160 personen best ok is in 2 maanden). Knap W&S bureau als je ook in 2 maanden weet te realiseren!
    De resultaten van de campagne lopen dus nog, zoals ik begreep gisteren (dus dat zullen er wel meer worden dan 30). Ook werd aangegeven dat er nog extra campagne moest worden gedaan voor de werving van ICT’ers.

  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    Ik heb slechts gekeken naar een klein (maar niet onbelangrijk) onderdeel van de Bol.com wervingssite. En dat onderdeel is slecht. Zeer slecht zelfs.

    Of dat voldoende is om mensen te laten afhaken? Ik denk het niet. Hoewel het bepaald geen ’turn-on’ is voor een IT-er als je zo’n response onder ogen krijgt.

    Ik heb evenmin gekeken naar hun online aanwezigheid (hoog in de organische Google zoekresultaten).

    Maar in hoeverre 30 een klein of groot getal is hangt natuurlijk af van veel meer factoren dan de wervingssite en de campagne.

  • gijs bos
    says:

    Volgens bol.com hebbeb ze 30 tot nu toe geworven met deze campagne.

    Ik heb hele stations vol met posters gezien, vandaag tijdens de presentatie zelfs een spandoek over een stadhuis en het geweldige potentieel van de bol.com hoofdsite. Als je daar slechts 30 mensen mee binnenhaalt (en dan weinig moeilijke ITers) dan valt me dat tegen, want zelfs een W&S bureau was waarschijnlijk goedkoper geweest.

    Ik vraag me af waarom je dan een prijs krijgt. Wie weet het wel?