Leveren open sollicitaties de beste medewerkers?

Document

Open sollicitaties zitten weer in de lift. Aldus nrc next in een artikel van woensdag 26 maart. Goed nieuws voor sollicitanten, minder goed nieuws (meer werk…) voor recruiters.

De krant stelt verder dat het op een krappe arbeidsmarkt is te verwachten dat bedrijven en recruiters minder regels kunnen stellen over de manier waarop kandidaten mogen solliciteren.

Recycle Bin Full

In tijden van overschot aan arbeid is het lot van een open sollicitiatie een droevige. In veel gevallen belandde een dergelijke brief onverbiddelijk in het roterend archief.

Maar die luxe kunnen recruiters zich niet meer permitteren. Tenslotte wordt er op de vacatures zelf in veel gevallen al onvoldoende gereageerd. Dus is de open sollicitatie ineens een waardevol alternatief geworden

De auters van het nrc next artikel geven een aantal praktische tips, die zich overigens zeker niet beperken tot een open sollicitatie:

  1. Motiveer waarom je bij dit bedrijf zou willen werken (dat betekent dus research verrichten over het bedrijf, haar producten of diensten, cultuur, etc.)
  2. Zoek uit aan wie je jouw open sollicitatie moet richten. Als het niet op de website van het bedrijf staat: even bellen!
  3. Gebruik jouw eigen aanwezigheid op Internet om jezelf te verkopen.
  4. Let op spelfouten…
  5. Geef/gebruik geen komisch bedoelde e-mail adressen.
  6. Kopieer niet blindelings een sollicitatiebrief die je op Internet hebt gevonden. Schrijf de brief zelf

Als iedere ‘open sollicitant’  deze regels opvolgt betekent een open sollicitatie dus meer werk dan een sollicitatie via de wervingssite van een bedrijf.

En dat zegt dus veel over de motivatie van die sollicitant!

Zou de niet om werk verlegen zittende recruiter zich dat ook beseffen? En bedenken dat achter een daadwerkelijk goede open sollicitatie wel eens een zeer waardevolle potentiele medewerker kan zitten?

In sommige gevallen wel. De krant beschrijft de situatie bij McKinsey, die voor startfuncties alleen nog maar open sollicitaties vraagt. 

Een trend?

Geef een reactie

4 Comments
  • Hans Hoekstra
    says:

    Die tweede tip lijkt me toch makkelijker gezegd dan gedaan…

    “Veel grote bedrijven hebben inmiddels een ‘open sollicitatielinkje’ op hun website. Is dat niet het geval: bel en vraag naar wie je de brief moet sturen.”

    Proef op de som bij bol.com.
    – Wel een knop; prominent op het werkenbij-gedeelte
    – Verplicht formulier invullen
    – Inclusief de verplichte vraag: “waar heb je de vacature voor het eerst gezien?”
    – Telefoonnummer vrij makkelijk te vinden via knop “contact”

    Valt daar nog wel mee dus. Maar goed, het grootste bezwaar (wat mij betreft) is toch het verplicht invullen van zo’n formulier, terwijl ik al die gegevens in mijn CV en motivatie heb staan.

    Goed, nu is het formulier van bol.com nog vrij eenvoudig, maar na mijn ervaringen met TNO en AIVD is mijn vertrouwen in online solliciteren wel enigszins afgenomen.

  • Marc Drees
    says:

    Misschien interessant, hoewel een beetje een zijpad. Forrester heeft zelfs een apart rapport uitgebracht over de design consequenties van de Gen Y generatie!

    Het moet dus wel een belangrijke generatie zijn…

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    De ‘jongere’ generatie is zeker onderscheidend. En ze kan het ook nog eens zijn in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt.

    Denkt die jeugd ook nog eens dat zie iets voorstellen. Nee, dan in mijn tijd… 😉

  • Bas van de Haterd
    says:

    Er ligt nog een andere trend denk ik aan ten grondslag, zeker bij de ‘jeugd’. Die willen namelijk bewijs dat het bedrijf met ze mee kan denken. Die zeggen dus: dit kan ik, dit wil ik, wat zou jij me kunnen bieden?

    Dus ook voor recruiters is het belangrijk dat men vervolgens verder kijkt dan enkel: hij is account manager, dus hij kan account manager worden. Als de motivatie aangeeft dat hij veel met mensen heeft kan hij misschien ook… recruiter worden? Ik noem maar een dwarsstraat.

    En wat interessant is aan deze zaken is dat de meeste bedrijven juist minder waarde hechten aan open sollicitaties, terwijl het zoveel waardevoller kan zijn. Je hebt namelijk de kans als bedrijf je onderscheidend te bewijzen.