Unilever en automatische e-mails. Do not try this at home.

image

Vandaag laat Unilever zien of zij in staat is een goede automatische e-mail te verzenden naar aanleiding van een online sollicitatie.

Unilever is alweer de derde ‘vrijwilliger’ in deze serie; Shell en ING gingen haar voor. En gelukkig hebben deze twee bedrijven niet een hoge standaard neergezet waar Unilever tegenop zou moeten boksen. Eerder het tegendeel…

Achtergrond
Met een omzet van meer dan 40 miljard euro en een bezetting van zo’n 175.000 medewerkers is Unilever een gigantisch bedrijf. Automatische e-mails op online sollicitaties zijn dus zeker geen overbodige luxe.

Om de kwaliteit van die e-mails te beoordelen heb ik deze keer gekozen voor een entry level functie: Traineeship Supply Management.

Als opfrisser is hier voor een overzicht van wat ik zoal aan zou willen treffen.

Duidelijk?
Het onderwerp van de e-mail is behoorlijk vaag:
Dank u voor uw sollicitatie.

Het feit klopt; ik heb gesolliciteerd. Maar denkt Unilever soms dat ik alleen bij hen zou solliciteren? Zo arrogant zullen ze toch niet zijn? Dus waarom niet de functie en de bedrijfsnaam even vermeld. Wel zo handig voor de ontvangen!

En wat te denken van deze zin:
Wij beoordelen alle ontvangen reacties en houden u op de hoogte houden van de voortgang van uw sollicitatie.

Ja, ik mag hopen dat je mijn sollicatie beoordeeld. Waarom zou ik ander solliciteren! En ook Unilever is blijkbaar niet in staat om te melden wanneer ik een reactie mag verwachten. Pfft….

En helaas, een deel van de e-mail is in het Nederlands, en een deel in het Engels. Zou het te moeilijk zijn om in 1 taal te communiceren?

En dat levert ook de volgende komische zin op:

To apply, you must do so online. Your application will be reviewed against our requirements and we will be in touch shortly to provide you with an update on the status of your application.

Hallooo, ik heb gesolliciteerd! En die tweede zin, is dat niet dezelfde als de Nederlandse zin? Verwacht Unilever soms dat ik zo dom ben dat ze hetzelfde twee keer moeten zeggen. En dan nog wel in twee talen?

Persoonlijk?
Een heel klein beetje.

De e-mail begint namelijk met Beste <voornaam>, dus dat is tenminste iets. Maar waar Unilever start met mij op voornaam basis aan te spreken wordt het kort daarna ineens formeel. En ben ik ineens een “U”. 

En net als ING weet Unilever de functie te voorzien van een nummer (8695).

En helaas; de afzender is… DoNotReply@unilever.com. En alsof dat nog niet genoeg is wordt mij ook nog eens het volgende verteld:
Dit is slechts een bericht om u te informeren. Gelieve dit bericht niet te beantwoorden.

En Unilever heeft niet eens het fatsoen om de e-mail netjes af te sluiten. Ongelofelijk!

Informatief?
Kort en krachtig: Nee!

Het enige wat ik voor mijn neus krijg is een herhaling van de vacaturetekst. Maar die had ik al gelezen en dat was dus de reden om te solliciteren…

Met links?
Nee, zonder links. Zelfs waar dat mogelijk was geweest (zie de alinea hieronder)

Er is slechts 1 minimaal lichtpuntje; er wordt een telefoonnummer vermeld:
Candidates who have applied can access their status update through the candidate tracking link or, for any additional queries, by contacting Unilever Recruitment on 0800-0201078.

Conclusie
De ervaring met Unilever sluit naadloos aan bij de ervaringen met Shell en ING: Bagger. Nuanceverschillen daargelaten.

10220cookie-checkUnilever en automatische e-mails. Do not try this at home.
Geef een reactie

5 Comments