Schandalig! Intermediair steelt traffic van Xing

Bas Westland heeft gisteren op EmploIT een vernietigende post over schandelijk gedrag van Intermediair gepubliceerd. Want wat blijkt; als je in je browser per ongeluk xing.nl in plaats van xing.com intypt kom je uit bij … Intermediair.nl!

Nu kan VNU/Intermediair er op wijzen dat zij sinds juni 2000 het xing.nl domein in hun bezit hebben; meer dan twee jaar voordat xing.com werd geregistreerd. En juridisch gesproken is dit volledig correct. Maar juridische argumenten voldoen hier niet. Want wat Intermediair doet is moreel verwerpelijk.

Dit is tenslotte geen concurrentje pesten, zoals ten tijde van de introductie van Totaljobs. Nationale Vacaturebank dacht toen leuk te zijn door naburige domeinnamen op te kopen en die naar NVB te laten verwijzen. Puberaal gedrag dat snel uit de wereld werd geholpen.

Nee, dit is veel ernstiger. Hier wordt zeer bewust traffic van Xing ‘gejat’. Is Intermediair zo wanhopig dat zij zich tot technieken verlaagt waar geen enkel fatsoenlijk bedrijf zich mee zou willen associeren?

Mogelijk klopt de suggestie van Bas Westland: […] Intermediair zelf worstelt om nog betalende klanten te krijgen, nadat ze de prijzen zowat verviervoudigd hebben sinds ze zijn overgenomen door een private equity club.

Wie weet… Het is natuurlijk een bekend fenomeen dat een corporate raider een gigantische schuld op het overgenomen bedrijf stapelt. Zolang de cash flow goed is kan die schuld worden afbetaald. Maar als de cashflow (lees in dit geval: traffic) stokt, wordt het leven van de overgenomen partij in rap tempo benauwd.

Bevind Intermediair zich in deze positie? Ergens hoop ik het, want dat zou hun gedrag in deze kunnen verklaren. Angst is tenslotte een slechte raadgever… Hoe het ook zij, in mijn optiek heeft Intermediair haar merk enorme schade toegebracht. En dat voor een paar bezoekers meer.

En een laatste gedachte: Zou men denken dat de nietsvermoedende gebruiker hierdoor een positief beeld van Intermediair krijgt?

Geef een reactie

7 Comments
  • Rutger
    says:

    @ Marc: Spijker op de kop!
    @ Quintin: Ondanks jullie fan-tas-tische groeicijfers ben ik nog steeds niet gecharmeerd van jullie starre houding aan de saleskant. Wij werven veel op executive niveau en dus zou ik feitelijk niet zonder jullie kunnen. Ik heb het inmiddels een paar keer geprobeerd maar het was zeker niet beter dan de andere grote spelers op de markt, wél veel duurder en arroganter qua toon en aanbiedingen. Ook als je volgend jaar weer 30% groeit. Ik voel me nooit een klant/prospect bij jullie, meer iemand die erg blij mag zijn dat ie een keer mag posten/zoeken op/in jullie site database.
    En dus: voorlopig niet voor herhaling vatbaar.

    Succes met de juridische strijd met Xing.

  • Bas Westland
    says:

    @Quintin: Over Xing.nl sluit ik me volledig aan bij Marc. Niet doorlinken naar intermedair.nl. Als het traffic toch zo weinig is, hebben jullie dat toch niet nodig, of wel? Over de tarieven? Het zou mooi zijn als iemand bij VNU nu eens echt de tijd zou nemen om in het klantdossier van e-people te kijken (en dan verder dan 3 maanden terug), dan snap je mijn punt. Overigens ben ik niet de enieg w&s ondernemer, die er zo over denkt. Kijk maar eens op EmploIT.

  • Marc Drees
    says:

    @Quintin:
    Een officiele reactie vanuit VNU wordt natuurlijk altijd op prijs gesteld.

    Maar de constatering dat het aantal clickthroughs van xing.nl naar intermediair.nl verwaarloosbaar is doet niets af aan het principe. Dat blijft moreel volstrekt verwerpelijk.

    Waarom heeft VNU een redirect vanuit xing.nl naar Intermediair.nl geplaatst? Toch niet om als pressiemiddel te dienen om de verkoop van het domein (voor een redelijke prijs) door de strot van Xing te duwen? Want dat zou deze zaak er niet fraaier op maken. Integendeel.

    En het feit dat zowel de aantallen vacatures en het aantal bezoekers is gestegen maakt deze zaak alleen nog maar raadselachtiger.

    Misschien moet het op ongekend amateurisme worden gegooid. Met daarbij dan wel de verwachting dat Intermediair zo snel mogelijk met dit soort praktijken stopt. Tenslotte laat zichtbaar amateurisme zich toch moeilijk continueren?

    Voor een reactie over de tariefstijging moet je even naar EmploIT; hoewel ik wel refereer aan de tekst die daar is gepubliceerd ben ik verder niet bekend met eventuele tariefstijgingen.

  • Quintin Schevernels
    says:

    Ik kan het niet laten even officieel te reageren vanuit VNU Media.

    Zoals vermeld zijn wij al van ver voor de oprichting van Xing eigenaar van de URL Xing.nl. Reeds in 2000 is de domeinnaam door VNU vastgelegd (reden bij mij onbekend). Ten tijde van het oprichten van Xing en zeker ten tijde van de beursgang en de overname van het Nederlandse OpenBC.nl was het erg logisch geweest dat er contact was geweest tussen Xing en VNU Media. Wij waren dan (en zijn nog steeds) bereid tegen een redelijke prijs de URL over te doen. Wij hebben immers geen ambities met deze URL en het aantal doorclicks is verwaarloosbaar. Recent zijn er voor het eerst contacten geweest tussen Xing en VNU Media i.v.m. de mogelijke verkoop van deze URL. Zoals gezegd gaat het ons daarbij om een “fair price”.

    Verder ben ik verbaasd over de opmerking dat Intermediair.nl na de overname door 3i haar tarieven extreem zou hebben verhoogd. Daar is geen enkele sprake van. Wij proberen samen met 3i een duurzaam en sterk bedrijf neer te zetten. De tariefkaart voor het plaatsen van vacatures is reeds meer dan 1 jaar niet aangepast. Dat terwijl traffic op de site in maart 2008 ten opzichte van maart 2007 meer dan 30% is gestegen. Daarnaast groeit het aantal vacatures dat op de site staat ook gestaag en gezond.