Fortis en automatische e-mails. Eindelijk gloort er hoop!

image

Vandaag onze grootbankier en -verzekeraars: Fortis. Met het opslokken van ABN Amro is Fortis een financiele gigant geworden.

Maar dat wil niet direct zeggen dat het online sollicitatieproces gigantisch soepel zal verlopen. Tijd om de automatische e-mail response op mijn online sollicitatie bij Fortis onder de loep te nemen.

Achtergrond
Met een marktkapitalisatie van 43 miljard Euro en 60.000 medewerkers is Fortis een reus van een instelling. En dat brengt mij op de logische vraag: Is hun online sollicitatieproces reusachtig goed? En meer specificiek natuurlijk; de automatische e-mail response op mijn online sollicitatie.

Bij Fortis heb ik gekozen voor de functie van  Operational Risk Manager ECT bij het onderdeel Merchant Banking. Nu dus maar eens kijken wat de e-mail response mij te bieden heeft.

Als opfrisser is hier voor een overzicht van wat ik zoal aan zou willen treffen.

Duidelijk?
JA! Echt wel. Helemaal duidelijk.

Probeer tromgeroffel op de achtergrond te horen bij het lezen van onderstaande e-mail titel:
Uw sollicitatie bij Fortis voor de functie van Operational Risk Manager ECT

Lekker he, ik weet zelf voordat ik de e-mail open exact waar de inhoud over gaat.

En dan hier de totale tekst van de e-mail:
Hartelijk dank voor uw sollicitatie naar de functie van Operational Risk Manager ECT bij Merchant Banking.
Wij zullen uw gegevens zorgvuldig bekijken en u uiterlijk binnen twee weken uitsluitsel geven over het vervolg van de sollicitatieprocedure.
Mocht u tussentijds nog vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen via onderstaande contactgegevens
.

Aan duidelijkheid laat het weinig te wensen over. Allereerst zijn het slechts drie korte zinnen:

  1. Zin 1 herhaald nog even op welke functie heb gesolliciteerd, en bedankt mij daarvoor
  2. Zin 2 geeft aan wanneer ik uiterlijk iets te horen krijg.
  3. Zin 3 biedt mij de mogelijkheid om contact op te nemen.

En ja, natuurlijk schort hier nog het een en ander aan, maar wat een verademing na de schokkend slechte ervaringen bij Shell, ING, Unilever en Philips! Ik kan wel zingen, hoewel dat hier in huis niet op prijs wordt gesteld…

Persoonlijk?
De e-mail is niet bepaald persoonlijk.

Geachte heer/mevrouw <voornaam> is niet iets waar ik een warm gevoel van krijg. Eerder een koude rilling.

Daarentegen is de afsluiting weer redelijk goed. Helaas geen naam van een recruiter van vlees en bloed (Fortis Recruitment), maar wel een tweetal contact mogelijkheden; een telefoonnummer en een e-mail adres.

Dus ook dit onderdeel is beter dan wat ik tot op heden heb aangetroffen.

Informatief?
Nauwelijks.

In dit geval gaat de duidelijkheid ten koste van het informatieve karakter. Er had duidelijk meer informatie gegeven kunnen worden over vervolgstappen en dergelijke.

Maar daar zwijgt Fortis in alle toonaarden. Jammer.

Met links?
Nee. Helemaal niks.

Da’s een kans gemist voor Fortis. Want op hun website bieden ze meer dan voldoende informatie om de e-mail te vullen met een paar relevante links.

Conclusie
Tja, het is een beetje vlees noch vis met Fortis. Hoewel er sprake is van een aanzienlijk betere e-mail in vergelijking tot de andere onderzochte partijen schort er nog behoorlijk veel aan.

Ik weet niet of ik nu blij of droevig moet zijn. Maar een gevoel van lichte blijdschap overheerst. Tenslotte ben ik uit de barre poolwinter toch een beetje in een natte Hollandse lente beland. En dat voelt best lekker.

Nou maar hopen dat de opwaartse trend zich voortzet. Of geldt nog steeds dat 1 zwaluw geen zomer maakt?

Geef een antwoord

2 Comments