Pleegt VNU inbreuk op het merk XING?

Voor wie het misschien heeft gemist; het domein xing.nl is eigendom van VNU. En VNU heeft op xing.nl een redirect staan … naar intermediair.nl. En dat is buitengewoon onfatsoenlijk. Tenslotte kaapt VNU hiermee traffic van XING.

Quintin Schervernels (Publishing Director Online Media bij VNU) heeft na een reactie op RecruitmentMatters verder gezwegen; mogelijk hopend dat de zaak hiermee zou zijn afgedaan. Maar helaas, dat is wishful thinking.

Want XING AG is bekend met de redirect en is “not amused“. Een woordvoerder van XING heeft meegedeeld dat VNU ervan in kennis gesteld dat XING een geregistreerd merk is. En dat het gebruik van het domein xing.nl door VNU daarmee onrechtmatig is.

Deze informatie stelt onderstaande (officiele) opmerking van Schevernels in een ander daglicht:
Recent zijn er voor het eerst contacten geweest tussen Xing en VN Media i.v.m. de mogelijke verkoop van deze URL.

XING wil het domein blijkbaar helemaal niet kopen. Het wil dat VNU Media stopt met het gebruik van het domein. Sterker nog, XING overweegt op dit moment zelfs juridische stappen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Geef een reactie

10 Comments
  • Michel Rijnders
    says:

    @Jan-Willem: de discussie speelt zich hier af, op HRlog en op Emploit. Toch een aardig gedeelte van de HR-markt met potentiele klanten. Ik weet niet of het uitgangspunt van je werkgever ook zo lichtzinnig is. Zullen naar een grove schatting toch zo’n 500 – 1000 personen zijn die het lezen. Maar goed zoals je op HRlog hebt kunnen lezen denk ik wat anders over de heftigheid van dit verhaal.

    Ik ben in ieder geval algemeen blij eerder te lezen dat VNU media ook niet zo’n problemen heeft met dit soort zaken. Dan kan ik ininterim.com en inoverheid.com tenminste ook zonder gezeur gebruiken. Of is er iemand anders die iets leuks wil doen met deze urls? 😉

  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Zo en nu onder mijn eigen naam. Ik snap dat je als medewerker van VNU Media een wat andere kijk op de wereld hebt. Maar dan is het ook fatsoenlijk om melding te maken van het feit dat je medewerker van VNU Media bent.

  • Rutger
    says:

    @ Jan Willem: Toch lezen jij en ik het in ieder geval wel. En ik weet dat het meer lezers zijn dan jij suggereert, da’s best jammer voor VNU, het is namelijk wél een doelgroep van IM.

  • Jan-Willem
    says:

    Nounounou, toch allemaal wel een beetje overtrokken deze reacties, beschuldigingen en complottheorieën…Dan heb ik er ook nog wel één: Xing heeft zo te lijden onder het succes van Linkedin, dat ze in dit gevalletje (meer is het echt niet) een mooie kans zien om weer eens voor het voetlicht te komen en van de opgeblazen aandacht te profiteren….Maar laten we ook wel wezen: zo lang deze discussie zich alleen hier en op HRlog afspeelt zal het zeker nooit de status van storm in een glas water ontstijgen….