Encyclopaedia Brittanica was vroeger een encyclopedie waarvan ik droomde die ooit te mogen bezitten. De Brittanica stond voor academische kwaliteit; uniek in de wereld.
En nu heb ik hem dan. De online versie wel te verstaan. Helemaal voor niets. Omdat ik mij heb aangemeld voor een versie voor webpublishers. Encyclopaedia Brittanica geeft subscriptions weg om meer in de belangstelling te komen en zo alsnog hun producten te verkopen. Met dank van ondergetekende.
Online colportage van Brittanica
Maar tijdens het registratieproces liep ik tegen onderstaande gruwel aan. Ik moest hokjes aanvinken om niet lastig gevallen te worden met allerhande marketing rommel:
Voor een instituut waar ik altijd tegenop heb gekeken een wel zeer laag-bij-de-grondse methode. Diep triest om zo mensen onvermoed spam te bezorgen. En tegelijkertijd de handen in juridische onschuld te wassen. Hoeveel ontvangers denkt Brittanica hiermee te plezieren?
Overtreffende online colportage van Totaljobs
Totaljobs hanteert al geruime tijd dezelfde misselijkmakende tactiek; alleen doen zij het in de overtreffende trap.
Want bij Totaljobs moet je zelfs eerst die hokjes zien te vinden! Die zitten namelijk verstopt achter een hyperlink in een tekst die de meeste werkzoekers al helemaal niet lezen:
Je moet dus als je iets niet wenst op de hyperlink hier klikken. Los van het feit dat dit al een zoekplaatje is; is dit een volstrekt verwerpelijke praktijk.
Maar Totaljobs is nog niet klaar met mij te misleiden. Want nadat ik op die hyperlink hier heb geklikt, komt onderstaande pop-up in beeld:
Voor de snelle lezer staat daar dus dat ook het laatste hokje moet worden uitgeklikt als hij/zij geen berichten van Totaljobs of andere organisaties wenst te ontvangen…
Waarmee precies het tegenovergestelde gebeurt. In dit geval kan Totaljobs namelijk de gegevens van werkzoekers lekker doorverkopen; met goedkeuring van die werkzoeker. Goeie business. Voor Totaljobs wel te verstaan…
Want als je de eerste zin in de pop-up niet goed leest weet je dus niet dat je de hokjes moet aanvinken om niet lastig gevallen te worden met spam.
Dit is pure volksverlakkerij. En ik heb beelden van handenwrijvende Totaljobs medewerkers die zich verkneukelen over al die werkzoekers die zich onverrmoed voor alles en nog wat aanmelden.
Verbazingwekkend
Hoe is het mogelijk dat een fatsoenlijke (?) organisatie als Reed Business Informatie zich van zulke methoden denkt te moeten bedienen om een beetje meer omzet te maken.
En hoeveel werkzoekers denkt RBI hier blij mee te maken?
Misschien is het tijd om het College Bescherming Persoonsgegevens eens te vragen hier een kijkje naar te nemen.
1 Comment