Philips heeft het licht nog niet gezien

Philips image bij technisch talent campagne

Philips organiseert een technical career event op 23 en 24 april. Op zich niet zoveel bijzonders. Behalve de manier waarop zij dit online aanpakken. Want dat is behoorlijk knullig.

Om dit het beste onder woorden te brengen, hijs ik me in het vel van een technische rakker met een meer dan begrijpelijke behoefte om bij Philips te werken.

Die vervolgens naar de Philips website gaat om die behoefte te bevredigen.

De homepage
Philips is dus blijkbaar op zoek naar technisch talent. Waarvan op de homepage weinig blijk wordt gegeven. Denk je. Want het kader met de tekst Design your own future is de ingang tot een actiesite waar technisch talent zich kan inschrijven.

Philips homepage

Hoeveel mensen zouden deze cue missen?

Ik miste het zeker omdat ik naarstig op zoek was naar een knop, tekst of visual die me vacatures zou tonen. En die link zit in de footer (Carriere) en in de header (achter Over Philips) verstopt… Als ik vervolgens daar op klik kom ik op de wervingssite van Philips uit.

De wervingssite
En de homepage van de wervingssite ziet er als volgt uit:

image

En wat zie ik hier? Dezelfde visual maar de tekst Design your own future wordt nu ineens afgewisseld met de tekst Philips Technical Career event! Dat is duidelijk! Nou snap ik het tenminste.

Maar waarom diezelfde tekstafwisseling niet op de homepage gebruikt? Dat had deze omweg gescheeld, en meer bezoekers opgeleverd.

Afijn… Als technische rakker klik ik hier natuurlijk direct op. Om naar de actiesite geacht te worden.

De actiesite
En die actiesite ziet er zo uit:

image

Fraai, maar wat doet die Marketing & Sales knop daar? Het was toch een Technical event?

Een fopknop Marketing & Sales
Licht geirriteerd klik ik op Marketing & Sales. En dan krijg ik dit te zien:

Marketing en Sales tekst

Het is een fopknop! Dat is stom.

En als je dan een fopknop plaatst, heb dan het fatsoen om de teleurgestelde bezoeker te compenseren. Door bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden een e-mail adres achter te laten. Zodat ik niet hoef terug te komen om te zien wanneer er eindelijk een aankondiging is. Maar dat Philips mij op de hoogte brengt van het volgende event. Dat is echt geen technisch hoogstandje hoor!

En haal anders die knop weg!

En een echte knop Technical
Als ik op de knop Technical klik kom ik op een tussenpagina terecht die mij vraagt of ik een startende of ervaren techniche rakker ben. Oke, dit is ter personalisering van de vervolgervaring.

En dan kom ik op de actiesite terecht, die er uitstekend uitziet.

Conclusie
Het is zonde dat een goede actiesite verborgen zit achter een zeer knullige aanvliegroute.

Als Philips ook in dit geval iets meer vanuit de klant zou denken was die aanvliegroute logischer en simpeler geweest. Met ongetwijfeld meer direct bezoek.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Bas van de Haterd
    says:

    moet je eerlijk zeggen dat ik ook de actiesite van technical behoorlijk bedroevend vond. Veel tekst, weinig actie, niet gewoon in een paar zinnen beschrijven wat het nu eigenlijk is.

    Het is maar goed dat Philips een zeer populaire werkgever is…