Introductie Werkbank

Onstuimig heeft deze week Werkbank gelanceerd, een nieuwe vacaturesite speciaal voor de interactieve sector. Zoals Marc al heeft aangekondigd zullen we in een serie artikelen het ontstaan van deze Werkbank schetsen. Hierbij hebben we absoluut niet de pretentie dat wij de ultieme vacaturesite gemaakt hebben. Integendeel, we hebben geen ervaring met recruitment. Maar juist daarom is het voor ons erg interessant om de mening te horen van mensen die daar wel verstand van hebben. Jullie dus. Tegelijk hopen we jullie te kunnen inspireren met een kijkje in de keuken van een interactief bureau bij het bedenken, maken en vermarkten van een nieuwe vacaturesite.

Dit wil ik doen in een zevental artikelen met de volgende thema’s:

1.Het idee!
2.Van idee tot concept
3.Keuzestress tussen functionaliteiten en usability
4.Design en techniek
5.Marketing
6.De eerste resultaten
7.Op naar release 2.0??

Het idee!
Laten we bij het begin beginnen. Onstuimig is een bedrijf dat, net als veel andere interactieve bureaus, de laatste jaren sterk gegroeid is. Dat betekent dat je op zoek moet naar goed personeel en dat kan best frustrerend zijn. Waar zit namelijk die fantastische flash-designer of die ene Javascript goeroe? En hoe zorg ik dat ze mij weten te vinden? Dit zijn misschien wel de meest elementaire vragen van recruitment, maar het feit dat weblogs als Recruitmentmatters bestaan zegt genoeg; veel bedrijven en vacaturesites worstelen met dit soort vragen. Het blijkt niet zo makkelijk allemaal.

Ik wil niet al te veel gaan schoppen tegen de algemene vacaturesites, maar een tweetal opmerkingen lijken me terecht omdat ze hebben bijgedragen aan het basisidee voor de Werkbank:

  • Kwantiteit lijkt de enige drijfveer. Veel vacaturesites gaan prat op aantallen, maar er is geen mens die genoeg tijd en zin heeft om honderden vacatures of cv’s te bekijken. Daar schuilt dus al een basisprobleem in de werking en het succes van dit soort sites.
  • Overvloed aan functionaliteiten. Er is een overvloed aan handige tools beschikbaar die het leven van sollicitant en bedrijf kunnen vergemakkelijken. Let wel; KUNNEN vergemakkelijken. In de praktijk blijkt vaak dat als je al deze functionaliteiten probeert verzamelen op de ultieme vacaturesite je bedrogen uit komt. Het wordt er veel te moeilijk van. De kunst schuilt in een gebalanceerde afweging tussen al die functionaliteiten enerzijds en overzicht en gebruiksvriendelijkheid anderzijds.

Opmars niche vacaturesites
Dat specialistische vacaturesites in opmars zijn is natuurlijk geen nieuws. Bekende voorbeelden zijn bouwvacatures.nl (al maandenlang prominent in beeld op Discovery Channel), gemeentebanen.nl en werkenbijdeoverheid.nl. Voor de Nederlandse interactieve sector is er nog geen gespecialiseerde vacaturesite. Wel zijn er goede initiatieven voor studenten en schoolverlaters, Ruwe-Pit (een pitchplatform) en Generation-Next (platform voor jong interactief talent) zijn hier voorbeelden van.

Met deze ontwikkelingen in het achterhoofd is het idee voor de Werkbank geboren. Een simpele, specialistiche vacaturesite voor de interactieve sector met alleen de allerbeste vacatures.

Doel
Het voornaamste doel van Onstuimig met deze vacaturesite is om het leven van ‘ons interactieven’ wat makkelijker te maken. Natuurlijk halen we hier indirect ook andere dingen uit; we verbreden ons netwerk, bouwen (hopelijk) langdurige samenwerkingen op en we vinden het gewoon erg leuk om onszelf te verbreden in de interactieve sector.

Tot zover een korte inleiding in het concept van de Werkbank. In mijn volgende artikel zal ik schetsen hoe dit basisidee is uitgewerkt in een gedetailleerd concept. Ik ben erg beniewd naar jullie reacties. Wat vinden jullie van het basisidee?

Geef een antwoord

10 Comments
  • paul
    says:

    Dat onderscheid je namelijk wel en maakt je “doorvertellenswaardig”…

    True Niche, aanbod voor de zoeker, niet een podium voor de adverteerder.

  • Bas Wencker
    says:

    @ Paul: Ben het met je eens. De interactieve sector is relatief jong en dus volop in beweging. Navenant zullen de functies/vacatures daarin mee veranderen.

    We hanteren voor onszelf een aantal richtlijnen waaraan vacatures moeten voldoen, dit om de kwaliteit van Werkbank te garanderen en om als bedrijf je vacature te kunnen vervullen met een geschikte kandidaat. Die handmatige kwaliteitscheck wordt gedaan voordat de vacature online komt.

  • paul
    says:

    Belangrijk in het niche deel van de jobboards, en waar ook de kansen liggen, is de diversiteit van het aanbod. Specialiseren op een vak houd in mijn optiek ook in het in de gaten houden van het aanbod en daar op sturen.

    Dus niet 1 board met alleen vacatures van 1,2 of 3 partijen. Stel daar regels voor op.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Marketingfacts Jobs richt zich op marketing breed, met natuurlijk een nadruk op online door de lezers van Marketingfacts en het netwerk van mij en Marco wat betreft klanten. De focus is echter marketing. De werkbank richt zich op online media functies, waarbij een deel overlap zit (de online marketing functies), maar ook een deel apart (werkbank b.v. techneuten, marketingfacts ook gewone markteers en zelfs sales managers (bij nieuwe media bedrijven).

    Verschillen op zich wel, overlap ook, ik schat die groter in dan Onstuimig persoonlijk.

  • Bas Wencker
    says:

    @ Bas: Hoewel dit beide goede voorbeelden zijn van niche jobboards zie ik ze (nu) niet als directe concurrenten.

    Het gros van de vacatures op beide sites zijn offline functies en minder interactief van karakter.

    Ik denk overigens dat concurrentie voor de online wervingswereld alleen maar goed is; als elk niche jobboard duidelijk stelling neemt in het soort functies die er wel/niet op komen weten werkzoekenden straks precies waar ze moeten zijn. Hierdoor zal de kwaliteit van vacatures en bezoekers beter worden.