Bedrijven kunnen er niets aan doen; het zijn de design bureau’s!

Bom

Bezoekjes aan wervingssites van grote bedrijven zijn zelden een bevredigende ervaring. En ik doe regelmatig verslag van mijn verbijstering en frustratie als ik weer eens tegen zo’n voorbeeld ben aangelopen.

Maar ik moet mijn excuses aanbieden. De bedrijven die deze wervingssites hebben laten bouwen kunnen er namelijk helemaal niets aan doen. Het zijn die verdraaide bureau’s in arbeidscommunicatie en/of webdesign die de boel verzieken!

Althans, dat zou zo zijn als je de bevindingen van een Forrester rapport over Europese web design agencies letterlijk zou nemen.

Het onderzoek
Eind 2007 heeft Forrester onderzoek verricht naar 9 web design agencies in Europa. Elk van die agencies heeft haar 2 beste sites opgegeven. Forrester heeft de in totaal 18 sites onderzocht met haar Web Site Review methode.

En wat bleek; de gemiddelde score lag onder de grenswaarde die Forrester stelt!

Dat is droevig. Je vraagt je dan af hoe de andere sites van die bureaus het er vanaf zouden brengen…

De grootste problemen
En wat zijn nu de meest voorkomende tekortkomingen? Ik vertel ze alleen als je niet belooft te lachen! Oke, daar gaan we dan:

  1. Tekst is onvoldoende leesbaar (17 keer)
  2. Onduidelijke navigatie (16 keer)
  3. Onduidelijke flow (13 keer)

Echt waar! Ik kan het me bijna niet voorstellen. In 17 van de 18 gevallen is de tekst niet goed leesbaar. En in 16 van de 18 sites is de navigatie onvoldoende duidelijk.

Daar staat je verstand toch van stil. Huur je een bureau in om je site te maken, krijg je bagger in de schoot geworpen. Waarschijnlijk bagger met fraaie visuals, maar toch.

De les
Wat dit leert is overigens dat als bedrijven een bureau in de arm nemen dit niet betekent dat ze daarmee hun eigen hersens dienen uit te schakelen. Tenslotte is het resultaat bedoeld voor de eigen klanten (website) of de eigen toekomstige medewerkers (wervingssite).

Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bart:
    Interaction design en usability zijn geen onderdelen van een webdesign agency; zoals het onderzoek van Forrester meer dan duidelijk aantoont.
    En het is zeker zo dat de nodige reclamebureaus bitter weinig verstand hebben van het unieke karakter van Internet.
    Voor mij is webdesign eerst en vooral interaction design en in de tweede plaats grafisch design. En dat laatste, daar kunnen bureaus erg goed in zijn. Maar voor internet dient het ondergeschikt te zijn aan interaction design

  • Bart
    says:

    ha, typisch. Ik moet even melden dat de meeste webDESIGN bureaus helemaal geen WEBdesign bureaus zijn. Er zijn veel te veel reclamebureaus die mee liften op het internet, maar geen idee hebben wat ze doen. Die maken slechts een mooi plaatje met alle wensen van de klant. Interactiviteit of usability hebben zij hele eigen ideeen over, die eigenlijk altijd terugvallen op het design an sich. Als Internet consultant kom ik het dagelijks tegen en wat forrester dan goed heeft geconcludeerd: de meeste bureaus kunnen bar slecht designen. webdesign is een vak apart wat niet elke designer kan.