Cap Gemini en automatische e-mails: Geen center of excellence!

Cap Gemini onder het vergrootglas

Deze keer een voormalige werkgever: Cap Gemini. Na Logica de tweede IT-dienstverlener die mag laten zien wat de kwaliteit van hun automatische e-mail response op mijn online sollicitatie is.

Hopelijk gaat het Cap Gemini een stuk beter af, want de ervaring bij Logica was niet om over naar huis te schrijven. Eerder het tegendeel.

Bij Cap Gemini  heb ik gesolliciteerd op de functie van Senior accountmanager utilities. Ik vond het wel weer eens tijd voor een commerciële rol. 

En dit hoop ik aan te treffen in de e-mail.

Duidelijk?
Ehhh, nee. In het geheel niet:
bevestiging ontvangst sollicitatie.

Hoera! Daar is er weer één die denkt dat ik op basis van deze titel direct weet dat het om een sollicitatie bij Cap Gemini gaat voor de functie van Senior accountmanager utilities.

Wake-up call: Dat is niet zo! Ik solliciteer bij meerdere bedrijven op meerdere functies. Ik ben een werkzoeker!

De volledige e-mail ziet er overigens zo uit:

Automatische e-mail response Cap Gemini

(naam en e-mail adres zijn verwijderd) 

Onhandig he! De functie waar ik op heb gesolliciteerd wordt niet  één keer genoemd! Zeer onduidelijk dus.

En wat te denken van de volgende zin:
Hierbij bevestigen wij u dat we u zo spoedig mogelijk laten weten of uw cv voldoende aansluit op onze profielen.

Niet alleen krijg ik weer geen enkele duidelijkheid wanneer ik iets hoor; de zin bevat ook de volstrekt overbodige woorden: Hierbij bevestigen wij u dat …

Ik heb ooit een buitengewoon interessante workshop Offerte schrijven bij Cap Gemini gehad. Bovenstaande zin had daar bepaald geen bonuspunten gescoord!

Persoonlijk?
Jawel, ééntje:
Geachte heer <Achternaam>,

Het e-mail adres is niet persoonlijk: career.nl@capgemini.com

Wel prettig is dat Cap Gemini de mogelijkheid biedt om contact op te nemen en daarvoor een telefoonnummer plaatst.

En ook de afsluiting is onpersoonlijk; ik wordt vriendelijk gegroet door de afdeling Corporate Recruitment.

Informatief?
Nee. Er wordt in het geheel niets verteld over het vervolg, met uitzondering van de mededeling dat het eerstvolgende contact schriftelijk zal zijn.

Met links?
Jawel, naar de homepage van Cap Gemini. Matig dus.

Conclusie
Nou, niet veel soeps, al is de e-mail beter dan die van Logica. Maar dat kan ook bijna niet anders. In mijn tijd had Cap Gemini centers of excellence; waar voor nieuwe ontwikkelingen op het brede terrein van IT werden omgezet in zogenaamde service offerings. Hiermee hoopt(e) Cap Gemini voorop te lopen in de markt.

Er mag wel eens een center of excellence voor online recruitment komen!

Geef een reactie