Is een vertical search engine waardevol (voor gebruikers)?

Vertical search engines plaatsen extra schakels tussen werkgever en werkzoekers; zonder met die schakels enige waarde toe te voegen. Overbodige schakels dus.

Dat is misschien het best duidelijk te maken met een schema:

Schematische weergave stappen tussen werkgever en werkzoeker 

In bovenstaand schema zijn een drietal situaties vereenvoudigd weergegeven. Hierbij gaan we er natuurlijk vanuit dat de werkzoeker zijn/haar zoektocht start bij Google (waar anders?)

  1. De werkzoeker komt via een zoekresultaat op Google direct op de site van de feitelijke werkgever. Ideaal
  2. De werkzoeker komt via een zoekresultaat op Google eerst op een vacaturesite en daarna op de site van de feitelijke werkgever. Aanvaarbaar
  3. De werkzoeker komt via een zoekresultaat op Google eerst op één of meerdere vertical search engines, dan op een vacaturesite en dan op de site van de feitelijke werkgever. Doffe ellende

Waar hierboven werkgever staat kan ook intermediair worden gelezen, indien die intermediair in opdracht van de werkgever zoekt en de vacature op de eigen site heeft geplaatst.

Situatie 1: Ideaal
In dit geval zit er geen enkele schakel tussen de werkzoeker en de plaats waar de vacature feitelijk staat. Ideaal dus, en een goede ervaring voor de werkzoeker. 

Dit vereist overigens wel dat de werkgever een zeer goed SEO en SEM beleid voert omdat anders de ideale situatie feitelijk een virtuele situatie is…

Situatie 2: Aanvaardbaar
Dit is natuurlijk de meest voorkomende situatie; op dit moment wel te verstaan.  meest voorkomende

Situatie 3: Doffe elllende
Met de komst van de vertical search engine is er niet slechts een extra laag tussen werkzoeker en werkgever geplaatst; er is een donkere wolk vol tussenschakels gecreëerd.

Dit komt vooral doordat vertical search engines vooral vacaturesites spideren, waaronder de sites van hun concurrenten!

Wat betekent dat je als werkzoeker van site naar site moet springen voordat je op je uiteindelijke bestemming belandt! Wat een ellende. Je zou er bijna het Internet voor afzweren.

Vertical search engines: Volledig overbodig?
Dat hangt er natuurlijk vanaf. Tenslotte is Google ook niet overbodig; bepaald het tegendeel.

Maar om daadwerkelijk enige waarde aan het landschap toe te voegen dienen vertical search engines een aantal eigenschappen te bezitten. En een aantal eigenschappen in het geheel niet.

Daarover een volgende keer.

Geef een reactie

12 Comments
  • paul van oosterhout
    says:

    @ sven/ drees:

    base is niet veel meer. Met staffplanning hebben we een base feed…Google base is overigens volgens mij alleen nog in het engels…

  • Marc Drees
    says:

    @Niek:
    Als bedrijven er ‘bewust’ voor kiezen hun vacatures achter een muur op te bergen en daardoor vacaturesites nodig hebben om hun vacatures aan de wereld te tonen is dat natuurlijk prima.

    En van mij mag je om geld vragen op deze site; hou alleen niet je adem in 😉

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Niek: de problemen die jij omschrijft zijn slechts heel beperkt in het grotere plaatjes volgens mij. Ik heb een dergelijk concept al uitgewerkt voor een grote media partij. De techniek is maar een minimaal probleem aangezien het hier dan ook maar om een beperkt aantal sites gaat.

    Overigens is achmea gewoon te spideren, want de vacatures zijn niet flash. ING en Nuon hebben inderdaad een probleem, maar dat lost zich dan vanzelf op als ze veel traffic gaan mislopen. Het probleem zit hem echter meer in het genereren van traffic. Technologisch een goed product neerzetten (m.b.v. externe partijen) en klantvriendelijk is wel te doen.

  • Marc Drees
    says:

    @Sven:
    Dank voor je zeer uitgebreide en inhoudelijke feedback.

    In deze posting heb ik uitsluitend de focus gelegd op verticals, niet op de tekortkomingen die vacature- en wervingssites overduidelijk hebben.

    En vanuit dat perspectief voegen verticals bitter weinig toe; de wildgroei van verticals die naar elkaar verwijzen maakt een gang naar de destination site soms een hele lange; als je niet ondertussen over een 404tje struikelt…

    Een zeer groot deel van werkzoekers start haar zoektocht op Google; er is relatief weinig direct verkeer naar vacaturesites en nog veel minder naar wervingssites van grote bedrijven.

    Ik denk niet dat employer branding hier significante veranderingen kan aanbrengen. Tenzij je hiermee SEO/SEM activiteiten bedoelt, dan zou er wel iets meer kunnen gebeuren.

    Bedrijven zitten m.i. gevangen achter één tot meerdere lagen ‘ruis’ waardoor zij niet in staat zijn werkzoekers direct aan te spreken. Hoewel vacaturesites een geaccepteerd medium zijn, is dit ondertussen ook een extra laag geworden; zeer veel bedrijven hebben een eigen site waar vacatures op geplaatst kunnen worden.

    Die lagen ruis maken het dus moeilijk voor werkzoekers en werkgevers om met elkaar in contact te komen. En als deze markt zichzelf niet afvraagt hoe dit op te lossen kan er wel eens een oplossing vanuit een onverwachte hoek komen.

    Google Base is een ontwikkeling waar ik jaren geleden buitengewoon hoopvol over was; maar een recente posting van Joel Cheesman (www.cheezhead.com) doet vermoeden dat Google zelf niet meer helemaal in het concept gelooft; in ieder geval niet voor vacatures.

  • Niek
    says:

    Wordt het idee dat met Google alle vacatures gevonden kunnen worden nu eindelijk eens een keer ontkracht ? Het aantal vacatures dat totaal onvindbaar is via Google is enorm. Twee willekeurige voorbeelden: Wel eens geprobeerd om de vacatures van Achmea (full flash) of Nuon (Oracle/peoplesoft bagger) te vinden via Google ? Beide bedrijven zijn volledig overgeleverd aan externe vacaturesites. Spideren is zonder speciale maatregelen ook geen optie dus de verticals laten het hierbij ook meestal afweten.

    Wel een leuke uitdaging om hiervoor een oplossing te realiseren. Maar er is behoorlijk wat funding nodig om dit op de rit te krijgen want zoals eerder gemeldt, eenvoudige spiders can’t do the job. Ik meen een oplossing te weten. Zou hier graag eens met mensen uit “het veld” en financiers over van gedachten willen wisselen. Of mag ik die vraag hier niet stellen?

  • Sven Fase
    says:

    Interessant artikel. Maar mogelijk iets te kort door de bocht? Je stelt dat verticals geen waarde toevoegen, maar is dat in de praktijk ook zo?

    Volgens mij gaat je case alleen op als iemand op zoek is naar een vacature bij een specifieke organisatie, bv zoeken op “marketing manager Gemeente Houten”. Dan is het prima als iemand landt op de website van de gemeente Houten. Echter het merendeel van vacature zoekenden zoekt eerder alleen op functie, opleidingsniveau en regio. Beland je na je zoekopdracht bij een vertical dan vind je mogelijk niet alleen de passende vacature maar ook alternatieven. Daar zit wat mij betreft de kracht (en de rol) van verticals. Deze toegevoegde waarde kun je uitbreiden door bijvoorbeeld objectieve bedrijfsinformatie te bieden of andere relevante functies. Zonder toegevoegde waarde zijn verticals idd overbodig als landingspagina zoals je stelt. Verticals “overleven” dus alleen als ze meerwaarde bieden (alternatieven op functie, bedrijfs, opleidings- en regioniveauen daarnaast actueel totaalaanbod) of een positie als (vertical) zoekmachine veroveren (marketing & kwaliteit)

    Toch blijft je vraagstelling (Is een vertical search engine waardevol (voor gebruikers)?) wel interessant. Als bedrijven en organisaties meer aandacht gaan besteden aan employer branding dan is het mogelijk dat er een verandering plaatsvindt in het zoekgedrag naar vacatures. Ze gaan dan specifiek op zoek naar die ene vacature bij dat specifieke bedrijf. Maar dan nog… biedt de website van de werkgever objectieve en complete info?

    Daarnaast stel je dat de werkzoeker altijd start bij Google. Maar hier ligt juist de meest interessante discussie: Kunnen verticals Google “verslaan”?

    Ik ben benieuwd naar je volgende blog. Mogelijk kun je ook de ontwikkelingen mbt Google Base (https://www.google.com/base/s2?a_n0=jobs&a_y0=9&hl=en&gl=us) meenemen?

    Sven
    P.S., interessante artikelen op je website.

  • Michel Rijnders
    says:

    Een goede vertical is zeker niet overbodig, maar vervangt google in deze en maakt het zoeken naar vacatures makkelijker.

    De basisvoorwaarde om echt een gat te slaan in de markt en toegevoegde waarde te bieden:
    Doorzoek alle corporate vacaturepagina’s en laat jobboards en intermediairs achterwege. Of laat ze niet achterwege en zorg voor goede ontdubbeling waarbij ‘directe vacatures’ voorrang krijgen.

    Wees daarnaast overigens ook een echte zoekmachine en probeer geen bezoekers te trekken door het zelf hosten van (gedeeltelijke) vacatures. Breng de werkzoekende gewoon direct bij de vacature (met of zonder frame).