Waar vind ik sollicitanten online?

Waar is mijn doelgroep? Waar vind ik mijn potentiële sollicitanten online? Sollicitanten zijn net mensen, dus de bereikscijfers die gelden voor adverteerders kunnen ook een goed beginpunt zijn als het gaat om potentiële sollicitanten. En waar zit Nederland op het internet?

Op Marketingfacts een overzicht van de STIR cijfers van deze maand. De STIR is de Stichting Internet Reclame en meet onafhankelijke cijfers op basis van panel onderzoek. Men vraagt niet: welke site heb je bezocht, men meet dit daadwerkelijk. Doordat het een representatieve dwarsdoorsnede is van de internet populatie van 13+ meet men niet enkel bezoek, maar juist ook bereik (hoeveel procent van de Nederlanders komt nu ergens).

En wat blijkt: Hyves en Marktplaats hebben beide een bereik van bijn 50% . Dus grofweg de helft van alle Nederlanders bezoekt deze sites maandelijks. Grappig genoeg hoor ik nog veel bedrijven die niet willen adverteren voor banen op marktplaats (het zou te goedkoop zijn, men verwacht niet dat je daar voor een baan zoekt), maar aangezien de helft van Nederland er zit lijkt het de moeite waard. En hoewel maar 10% van de marktplaats bezoekers ook de rubriek banen bezoekt is dat nog steeds 5% van de totale bevolking boven de 13. Overigens biedt marktplaats ook mogelijkheden tot adverteren via zogenaamde XML banners waarmee je de hele groep bereikt.

Een andere mooie plek is b.v. de nummer 13: Zylom. Dit is de maker van spelletjes (eenvoudige spelletjes). Daar zijn ook veel prachtige (en onbenutte) advertentie mogelijkheden. Vooral populair bij vrouwen heb ik vernomen, hoog opgeleid tussen de 30 en de 40. Interessante doelgroep toch? Maar bijna geen baan te vinden.

Het is een interessante lijst en het bereik van een aantal sites heeft mij doen schrikken. Bijna 20% bezoekt schoolbank.nl nog en nu.nl heet een bereik van meer dan een kwart van de Nederlandse bevolking van boven de 13. Ga het lijstje langs en bedenk waar je doelgroep mogelijk kan zitten. Zoek de potentiële werknemer op waar hij/zij zich bevindt en overtuig hem/haar daar van je bedrijf.

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Belangrijkste tip is doorgaans vragen wat het huidige personeel aan media gedrag heeft. Dus wat lezen ze aan sites en bladen.

    En het duidelijk afbakenen van een doelgroep. Daar gaan de meeste de fout in, die zetten te breed in.

  • Mathijs Duisdecker
    says:

    Dankjewel voor dit bericht. Ik wist niet dat er maandelijks zoveel mensen op Marktplaats kijken…

    Ik ben momenteel bezig met een onderzoek voor mijn opleiding. Heb je nog tips over het maken van een doelgroep analyse?