Sollicitant benut ‘Web 2.0’ nog te weinig

Morguefile

Werkzoekenden maken amper gebruik van moderne Web 2.0-instrumenten zoals sociale netwerken, chatten en blogs.

Dit blijkt uit een onderzoek van Volkskrant Banen en Bureau De Uitkomst waarin 550 hoogopgeleiden zijn ondervraagd over solliciteren en over de stappen die ze online zetten als ze meer over een organisatie te weten (willen) komen.

Wie meer wil weten over een organisatie, leest niet snel een weblog waarin de betreffende organisatie wordt genoemd, blijkt uit het onderzoek.

En ook zelf publiceren de hoogopgeleiden niet vaak informatie over hun werk(zaamheden) online: 88% zelfs nooit.

Minder dan 10% van de respondenten gebruikt netwerksites om informatie te achterhalen, ondanks een groeiend aantal organisaties dat een eigen Hyves-pagina heeft en het feit dat steeds meer werknemers zich aansluiten bij LinkedIn.

63% gelooft overigens wel dat de informatie die daar over een bedrijf is te vinden betrouwbaar is.

Het online visitekaartje van de organisatie
De belangrijkste informatiebron van een organisatie is de website: hèt online visitekaartje volgens meer dan de helft van de respondenten.

In de meeste gevallen krijgt iemand na een sitebezoek een duidelijker beeld van waar een werkgever voor staat, geeft 45% van de hoogopgeleiden aan. Ook peilen mensen dikwijls in hun omgeving wat iemand over een werkgever te vertellen heeft (59%).

Bronnen voor informatie over organisaties
Voor hetzelfde doel gebruiken ze veelvuldig zoekmachines (52%). Het loont dus voor een organisatie om de teksten op een website te optimaliseren voor zoekmachines.
Website representeert werkelijkheid
49% van de werknemers die de site van z’n organisatie onder de loep nam, vindt de uitstraling betrouwbaar: ‘Ja, de website komt overeen met de werkelijkheid’.

image
8% denkt dat de werkelijkheid mooier is dan wordt geschetst. Een derde vindt dat de site ’n rooskleuriger beeld laat zien.

Interesse in toekomstige collega’s
Over eventueel toekomstige collega’s hoeven de meesten niet veel te weten. Dit blijkt uit de reacties op de stelling ‘Ik wil graag weten wie mijn collega’s worden, foto’s van hen zien en hun interesses weten’: de meesten antwoorden hier ontkennend op.

Foto’s van eventueel toekomstige collega’s hebben zowel in positieve als negatieve zin weinig invloed op de werkzoekenden. 7% van de werkzoekende respondenten is het eens met de stelling ‘Als foto’s van toekomstige collega’s me niet aanspreken, haak ik af’.

Ook is er weinig interesse om via websites in contact te komen met toekomstige collega’s, bijvoorbeeld door met ze te chatten over de openstaande functie. ‘Geen behoefte aan’, laat 71% van de werkzoekenden weten.

Steeds vaker tonen organisaties online informatie over hun werknemers, zoals foto’s of video’s. Uit het onderzoek blijkt dat een video door 28% van de respondenten op prijs wordt gesteld. Onder deze groep bevinden zich vooral jongeren.

Eerste contact met organisatie per brief
Wie uiteindelijk aardig op de hoogte is van een organisatie en besluit contact te leggen met iemand van de HR-afdeling, doet dat nog het liefste in briefvorm: bijna driekwart van de werkzoekenden legt bij voorkeur schriftelijk het eerste contact: mannen nog liever dan vrouwen. Daarna volgen voorkeuren als e-mailen of telefoneren en het invullen van een formulier op de website.

image
Communicatiemiddelen als chatten zijn nog niet voor iedereen weggelegd: 37% ziet dit wel als geschikte manier om het eerste contact te leggen.

Langsgaan voor een gesprek voordat op een andere manier kennis is gemaakt, wil men liever niet, geeft 74% van de respondenten aan.

Frederieke van Velzen (Journalist Volkskrant banen)

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de site Volkskrant Banen

Volkskrant Banen en Bureau De Uitkomst ondervroegen in totaal 550 hoogopgeleide respondenten (in de leeftijd van 20 tot 60, gemiddeld 34 jaar) over de stappen die ze online zetten als ze meer over een organisatie te weten (willen) komen. Van de ondervraagden is 38 procent actief op zoek naar een baan. Ruim de helft (51%) houdt de arbeidsmarkt in de gaten en 11% wenst geen (andere) werkgever. De laatste drie jaar heeft 85% van de ondervraagden gesolliciteerd.

Geef een reactie

3 Comments
  • Pingback: chatten
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Uit de grafiek waarin de 70% brief quote komt, staat ook dat bijna 60% e-mail aantrekkelijk vindt en dat 50% telefoon en online sollicitatieformulier waardeert. Het is dus niet zo dat met die 70% alle andere opties tot minderheden zijn gereduceerd.

    Volgens mij zijn dit grijswaarden en niet direct tegenstellingen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Bijzonder vaag: Wie meer wil weten over een organisatie, leest niet snel een weblog waarin de betreffende organisatie wordt genoemd, blijkt uit het onderzoek.

    Maar dan vervolgens:

    50% gebruikt zoekmachines om meer over het bedrijf te weten te komen. En welke berichten komen het eerste boven in zoekmachines doorgaans? Precies, weblogs. Zoekmachines zijn geen destination site. Beetje zwak.

    Iets onder de 25% haalt de info van nieuwssites. Ik ben benieuwd hoe men dit definieerd, mijn ervaring leert dat de meeste Nederlander het verschil tussen een blog en een nieuwssite niet echt weten. Recruitmentmatters, Marketingfacts, het zijn blogs, maar ik heb ze ook anders genoemd horen worden.

    Foto’s op de site, men zegt dat ze niet interesseren, wederom zie ik bij klanten van me dat het meest bekeken de foto’s van de personeelsuitjes zijn. Makes you wonder… Het klinkt als maatschappelijk gewenste antwoorden, want gluren bij de buren doen wij natuurlijk niet.

    En dan de klap op de vuurpijl: 70% wil een brief sturen. Staat haaks op het <a href=https://www.penoactueel.nl/home/id2904-154425/vermijd_ingewikkelde_sollicitatieformulieren.htmlonderzoek van Reed Business dat men per mail wil solliciteren. Eerste contact leggen per brief… nee, dat geloof ik werkelijk waar niet.