Second Life heeft zijn glans als enigszins verloren, maar dat wil niet zeggen dat het op sterven na dood is. Integendeel. Alleen heeft het hype circuit zich verplaatst naar andere terreinen; zoals sociale netwerken, Twitter, etc.
Recruitment initiatieven op Second Life (SL), zoals die van ABN Amro en Randstad, hebben enige tijd geleden hun laatste adem uitgeblazen. Maar is daarmee gezegd dat recruitment in de virtuele wereld niet levensvatbaar is?
Forrester denkt daar toch anders over; zij het dat ze virtuele werelden vanuit een marketing optiek bekijken. Vanuit die optiek zien zij virtuele werelden als een veelbelovend kanaal. En raden zij marketeers aan zich aan te wagen.
Waarbij ze twee plussen en natuurlijk ook een min noemen:
- Plus: De ideale doelgroep
- Plus: Een beperkte investering
- Min: Chaos
De ideale doelgroep
Volgens Forrester zitten met name Creators in SL. En dat is een zeer waardevolle doelgroep; die vrijwel niet via traditionele media te bereiken is. En natuurlijk veel op SL te vinden is, en daar in het algemeen ook nog eens heel wat contacten heeft.
Een captive audience?
Ohh, en ten aanzien van targeting: het zijn vooral jonge, technisch vaardige mannen.
Een beperkte investering(?)
Tja, wat heet beperkt. Volgens Forrester moet je rekenen op $100.000 (EUR 65.000) aan investering en jaarlijkse kosten van nog een keer datzelfde bedrag.
En die investering kan je maar beter in hetzelfde jaar afschrijven (zie Chaos hieronder).
Chaos
En daarmee bedoelt Forrester vooral de onzekere toekomst. Tenslotte is SL weliswaar de ‘leader of the pack’ op dit moment, maar er zullen zeker nieuwe virtuele werelden ontstaan. En dat zou betekenen dat je de ‘beperkte’ investering nogmaals dient te doen. En nogmaals, en nogmaals…
Virtuele wereld(en) geschikt voor real-life recruiting?
Maken deze elementen de virtuele wereld ideaal voor online recruitment doeleinden? Uiteindelijk zal het natuurlijk een onderdeel worden van de arbeidscommunicatie mix.
En een aantal voorlopers hebben eerste pogingen achter de rug. De lessen van die pogingen moeten echter nog geleerd worden.
Volgens mij is het verstandig om eerst maar eens de beter bekende kanalen optimaal te leren benutten. En met de bedragen die door Forrester worden genoemd kan je daar heel wat meer mee bereiken!
Bas van de Haterd
says:Virtuele werelden hebben denk ik zeker de toekomst, alleen Second Life is niet het prototype virtuele wereld. Er zullen zeker mogelijkheden ontstaan, ik verwacht dat uiteindelijk Hyves en Linkedin ook 3D componenten gaan ontwikkelen en virtueel zullen gaan, of virtuele broertjes krijgen. Ik verwacht ook veel van b.v. home van playstation (ik heb recent wat gezien van gewoon playstation’s online capaciteiten en zie daar zoveel mogelijkheden voor). En dan heb je meteen een Nederlandse Installed user base zoals dat heeft van een paar miljoen (ja, er zijn naar ik hoorde 3 miljoen Playstations in NL alleen, of laat mijn geheugen me nu in de steek en haal ik cijfers door elkaar, please correct me if I’m wrong).
Anwyay, er liggen veel mogelijkheden. Ook voor vervolg stappen (on boarding in 3D werelden, training, etc). We’ve only just begun.
Chris Stapper
says:Hmm ja dat is waar, ik kan me er eigenlijk wel iets bij voorstellen. Dit brengt weer de vraag op: wat is precies het verschil met MSN verslaafden die 10 uur per dag msnen en daar hun relatie opdoen (iets waar ik me al meer dan eens aan schuldig heb gemaakt) (de relatie, niet 10 uur per dag msnen).
Wat me aan SL (en the sims) het meeste verbaast is dat het zo lijkt op het echte leven. Ik kan die spellen gewoon niet lang doen, ik krijg dan zelf de behoefte om iemand te ontmoeten, of naar de wc te gaan, of mn keuken in de brand te laten vliegen. Ik bedoel schoon te maken.
Marc Drees
says:En ik heb laatst een documentaire gezien over dates die via SL tot stand zijn gekomen… Schokkend. Verslaafd aan een virtuele wereld, om de werkelijkheid te ontvluchten. En dan tot wel 10 uur in SL ronddolen. Een nieuwe groep verslaafden.
Chris Stapper
says:Ik vind SL machtig interessant om de potentie die een dergelijk wervingskanaal in zich heeft. In de realiteit is het medium niet erg waardevol – ik heb het spel gespeeld en zie echt zeer beperkte mogelijkheden om ook daadwerkelijk mensen te bereiken. Mij lijkt dat een investering in SL voornamelijk gedaan moet worden zodat er in-house ervaring is met dergelijke werelden (world of Warcraft is ook goed, met het risico dat je personeel verslaafd raakt). Op die manier is het makkelijker je in te leven in de doelgroep die je probeert te bereiken.
Verder helemaal eens met het idee dat bedrijven zich beter op bestaande en bruikbare kanalen kunnen richten om die optimaal te gebruiken. Alleen Digitaal Werven heeft wel laten zien hoeveel winst daar nog te behalen valt.
Bovendien is 99% van de kandidaten op zoek naar een baan en niet naar een funky wervingsactie.