Een wijze Ellegirl doet aan online identiteiten

Vanaf 22 april halen Ellegirls (lezeressen van het gelijknamige tijdschrift) meer uit hun online identiteit. Ik kreeg een mailtje waarin het volgende stond:

Heb jij een profiel op Hyves, LinkedIN of misschien zelfs een eigen weblog? Meld je dan nu zeker aan voor het weekblad Volkskrant Banen. Vanaf 22 april besteden we aandacht aan de risico’s en kansen van je Online Identiteit. Volkskrant Banen is het weekblad voor hoogopgeleiden met informatie en inspiratie over hoe werk werkt. Plus wekelijks breedste aanbod van topbanen voor hoger opgeleiden.

Je online identiteit
Een echte Ellegirl is googlebaar. Ze heeft namelijk een Hyves account en een profiel op MySpace en/of Facebook. Bovendien is ze lid van allerlei internationale mode- en celebrityblogs en post ze regelmatig nieuw geshopte outfits op mystylediary.com. Werken deze stijlbewuste dames ook bewust aan hun carrière? Tenzij ze later allemaal iets willen en gaan betekenen in de modewereld, niet echt.

Daarom komt Volkskrant Banen met een aandoenlijk offensief om de meiden (en verdwaalde jongen) bewust te maken van hun online identiteit. Want: werkgevers googelen en hyven ook! Voor je nu meteen je uitschrijft bij je geliefde profielsite, kijk eerst eens hoe je registratie in je voordeel kan laten werken. Gelukkig, een positief geluid.

Je online imago
Identiteit is echter iets fundamenteel anders is dan imago. De Identiteit van een organisatie, maar ook van een persoon is het totaal van visuele en niet visuele middelen die dat bedrijf of die persoon inzet om zich te profileren naar de buitenwereld. Of naar die ene leuke gast. Imago is het beeld dat de bedoelde of onbedoelde ontvanger van jouw bedrijf of van jou als persoon heeft. Die twee zijn helaas zelden of nooit gelijk.

De gemiddelde Ellegirl lijkt erg voordelig en hooggehakt uit haar zoektocht naar een eigen identiteit te komen. Het creëren van een identiteit gaat hen makkelijk af, online en offline. En nu dat positieve imago nog hoog weten te houden tijdens een sollicitatiegesprek.
Het wordt ineens een stuk aantrekkelijker om mijn rentree te maken op het fashion&style forum.

 

Geef een reactie

3 Comments
  • floor
    says:

    Ik ken eigenlijk alleen maar voorbeelden waarbij die twee erg uit elkaar liggen. Dan kan ook niet anders.
    Bovendien sta ik achter mijn stelling dat ook identiteit gecreerd wordt. Van mijn echte identiteit, dus wie ik in weze(n) ben, daar kan een ander nooit achterkomen. Tenzij hij/zij langdurig met mij samenwoont en werkt. En zelfs dan nog niet. Gelukkig maar.
    Mijn imago lijkt in de verste verte niet op mijn identiteit, dus in dat opzicht lijken we op elkaar Bas. Ik overweeg een restyling. Ga je mee shoppen?

  • Bas van de Haterd
    says:

    Identiteit is wie je bent.
    Imago is wat er over je gezegd wordt als je de kamer verlaten hebt.

    Ben het niet met je eens dat die twee bijna nooit gelijk zijn, hoewel ze natuurlijk op nuance verschillen altijd anders zullen zijn. In extreme gevallen zijn ze totaal niet gelijk (bij mij bijvoorbeeld), maar er zijn duidelijk voorbeelden waarbij iemands identiteit en imago zeker heel dicht bij elkaar komen.

    En natuurlijk is imago iets dat nogal kan verschillen van doelgroep tot doelgroep. Daar waar mensen die mij ook offline kennen doorgaans een aardig beeld hebben van mijn identiteit (en mijn imago daar dus best bij mijn identiteit in de buurt ligt) zijn de pure lezers van dit blog doorgaans de mensen waarbij mijn imago en identiteit heel ver uit elkaar ligt.