Onboarding, onbekend fenomeen in Nederland?

Onboarding is een nog redelijk onbekende term in ons land. Ik ben er zelf in november van 2006 voor het eerst mee in aanraking gekomen en ik moet zeggen dat het onderwerp me facineert. Er is namelijk nog een wereld te winnen op dit gebied. De definities lopen uit één, maar de basis is hetzelfde. En de meeste Nederlandse bedrijven weten nog niet wat ze er mee moeten.

Wat is onboarding? Het begin proces van de werknemer. Zeg maar de inwerkperiode. Maar, in mijn optiek begint deze op het moment dat een kandidaat zijn handtekening zet onder het contract. En nu ga ik er even van uit dat dit gebeurt op het moment dat de persoon ja zegt, niet op de eerste werkdag.

Dus zo’n twee maanden gemiddeld voordat hij of zij begint bij het bedrijf begint in mijn optiek het onboarding proces. Iemand is dan afscheid aan het nemen van zijn oude baan en mentaal al bij het nieuwe werk, toch doen de werkgevers in deze periode bijna niets met de toekomstig werknemer. Een gemiste kans, want met alle online middelen kan je vast beginnen met een mooi ‘inwerk’ programma online. Denk aan foto’s en video’s van toekomstig collega’s. Bij grote bedrijven een lay out van het pand, eventueel virtueel. Een terugtellende agenda met acties die je moet ondernemen. Je kan vertellen over de cultuur, zaken als een dresscode (als die er is), en zo voort.

Daarnaast kan je je nieuwe medewerkers vast uitnodigen voor bedrijfsborrels, uitjes, etc. Bij een oud opdrachtgever mochten stagiaires ook altijd vast mee op het zomer uitje, ondanks dat ze pas in september begonnen. Maar dan wel zoveel meer gemotiveerd kan ik je beloven als je ze in augustus al hebt uitgenodigd met het personeelsuitje mee te gaan.

In Nederland hebben we nog relatief veel geluk, want hier is het verboden niet op te komen dagen op je eerste werkdag. Immers pleeg je dan contractbreuk. Je mag na een uur opstappen (proeftijd), maar niet op komen dagen is verboden. In Engeland is dat niet het geval en daar zie je dus bij veel bedrijven tientallen procenten van nieuwe werknemers niet verschijnen op hun eerste werkdag, al dan niet met bericht. Bedenk de kosten die dat met zich meebrengt. Onboarding haalt dat percentage bewezen naar beneden.

En dan natuurlijk de eerste maanden of de eerste week. Recent bij een opdrachtgever hoorde ik dat de eerste dag ervaring vaak slecht was. Autorisaties niet geregeld, computers stonden niet klaar, pasjes waren niet gemaakt, etc. Dan voel je je niet echt welkom.

Op het ERE blog ook een leuk stukje over o.a. dit fenomeen.

Research I have conducted indicates that 38% of companies admit to losing a talented employee due to a weak onboarding process and over 90% of companies believe their employee makes their decision to stay within the first 6 months.

Dus 90% besluit waarschijnlijk in de eerste 6 maanden of het een langdurige relatie wordt. Wauw… geloof dan toch dat je best wat meer je best mag doen die eerste maand prettig te maken. Of zoals een oud werkgever van me: na je proeftijd (2 maanden) een bos bloemen te geven. Kosten: € 15,-. Effect: zeer goed en gewenst gevoel!

Onboarding, gaat het hier in Nederland ook een serieus onderdeel worden van het recruitmentproces? De (digitale) sollicitatie-ervaring, die niet ophoud bij het tekenen van het contract?

Geef een reactie

3 Comments
  • Chantal Vermolen
    says:

    Bij het bedrijf waar ik werk is juist alles super geregeld. Bij binnenkomst staan alle spullen klaar incl een mooie bos bloemen. Ik werkte er net 2 weken en had me al in geschreven voor de wintersport met het team en het eerste bedrijfuitje had ik ook al in the pocket! Het kan dis wel!!! Bij ieder jaar dat je in dienst bent bij Logicalis SMC krijg je een cadeaubon voor je bedrijfsverjaardag. Ook een leuk idee!

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Goed punt. Toevallig weet ik dat in de UK in relatie tot graduate recruitment onboarding een zeer belangrijke functionaliteit wordt gevonden.
    Maar in het Nederlandse ben ik het nog maar weinig tegen gekomen.

  • Ronald Kreugel
    says:

    @Bas:
    Ben het met je eens, on-boarding is vaak beroerd of niet professioneel geregeld. Zeker bij organisaties waar er een hoger verloop is.

    De eerste ervaringen dienen gewoon meer dan goed te zijn en de nieuwe medewerk(st)er moet eigenlijk net als een nieuwe klant worden behandeld. D’r is dus nog wat werk aan de winkel.