Print is dead, of op zijn best een opgewarmd lijk

HourGlass Een bijzonder nieuwsitem op de New York Times (online wel te verstaan): Kranten rapporteren grote verkoop dalingen

Dat oplages van kranten dalen is natuurlijk geen echt nieuws meer. Maar het tempo waarin dit gebeurt is toch wel schokkend.

In Amerika zijn van de grootste kranten alleen USA Today (+0.3%) en The Wall Street Journal (+0,4%) minimaal gegroeid in de afgelopen zes maanden. De NY Times (-3,9%) ging al zeer fors onderuit.

En dat beeld wordt nog grimmiger als je naar de kranten in de andere grote steden van Amerika kijkt. Niet alleen verloor deze groep al fors in het recente verleden; de trend lijkt in de afgelopen zes maanden alleen nog maar versnellen, met de volgende dramatische voorbeelden:

  • Dallas Morning News: -10,6%
  • The Atlanta Journal-Constitution: -8,5%
  • The Star Tribune of Minneapolis-St. Paul: -6,7%

Dalende oplages hebben natuurlijk een dubbel negatief effect op de inkomsten uit advertenties (zoals vacatures):

  1. De prijs die voor advertenties kan worden berekend wordt minder (tenslotte zijn er minder ‘eyeballs’)
  2. Het aantal bedrijven dat advertenties in kranten wil plaatsen neemt af.

Dat laatste is niet alleen het gevolg van de dalende lezersgroep, maar ook de veranderende samenstelling van die groep. Want jongeren lezen steeds minder de krant. En voor bedrijven die hun vacatures onder de aandacht van die groep willen brengen is er dus weinig reden meer om de krant te kiezen.

Dalende inkomsten en het ontbreken van een nieuw business model maakt het leven buitengewoon zwaar voor kranten. En dan zijn er in Amerika ook nog sites als The Huffington Post die de doodsstrijd alleen nog maar bekorten.

13540cookie-checkPrint is dead, of op zijn best een opgewarmd lijk
Geef een reactie

4 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Wat ik opvallend vond is het 8 uur journaal van gisteravond. Een item met user generated content: Koninginnendag foto’s die door mensen naar de NOS site waren gestuurd.

    Een klein voorbeeld hoe hedendaagse journalistiek sociale media elementen begint te incorporeren.

    Of dat misschien al langer doet, maar ik kijk amper meer naar het journaal; NRC next, nu.nl, the Huffington Post, Salon.com, Radio 1 en Teletekst zijn mijn bronnen van informatie.

    0
    0
  • Bas van de Haterd
    says:

    Tja, het is een feit en niet onbegrijpelijk, maar toch vind ik het ergens jammer (vreemd he, voor zo’n online rakker als mij). Ook de online versies ervan zullen dan niet meer in stand te houden zijn vrees ik, want het business model is gewoon te krom, te scheef geworden voor deze tijd.

    Zelf denk ik dat een krant op zich toegevoegde waarde biedt, mits ze een aantal regels in zouden voeren. Hoe prettig zou het zijn als een krant vol met waarheden zou staan. Feitelijk juiste, gecontroleerde waarheden. Niet beïnvloed door de mening van de journalist (en zijn politieke voorkeur, levensvisie, religie, etc). Maar ook gecontroleerd en niet zomaar overgeschreven. Geen persbericht zou meer geplaatst mogen worden (ook niet als ze door het ANP verspreid zijn) zonder de contactpersoon en één andere bron gebeld te hebben. En dan al die telefoongesprekken standaard opnemen en online publiceren 🙂

    En een stukje onderzoeksjournalistiek, kom nu eens met iets nieuws, iets met diepgang, iets dat je daadwerkelijk zelf hebt uitgezocht. Een eigen idee. Ja, dat is waardevol.

    Maar als ik dit zo allemaal lees, begrijp ik waarom een krant misschien niet het beste middel is. Een krant is namelijk iets dagelijks en voegt dus weinig meer toe boven een nieuwssite. Te hoge druk. Een week- of maandblad kan dat wel.

    0
    0