Print is dead, althans in Amerika

image Het lijkt er op dat de enorme verschuiving van advertenties naar Internet haar eerste grote slachtoffer in Amerika gaat eisen: The Minneapolis Star Tribune.

Althans, volgens de New York Post. Die tegelijkertijd weet te melden dat de belangrijkste geldschieter; Credit Suisse Group, uiteindelijk de controle over de krant zal krijgen.

En dat belooft weinig goeds voor de medewerkers van de Star Tribune. En met het afnemende aantal vacatures in kranten wordt dat ook nog eens online zoeken naar een nieuwe baan. Extra zuur!

Zoals ik enkele dagen geleden al wist te melden, heeft Star Tribune in de afgelopen zes maanden een daling in haar oplage van 6,7% moeten verduren. En dat is haar blijkbaar te veel aan het worden .

Wat de vraag  rechtvaardigd hoe het met die andere grote dalers zal aflopen:

  • Dallas Morning News: -10,6%
  • The Atlanta Journal-Constitution: -8,5%

Hoe het ook zij; jongeren lezen de krant niet of nauwelijks. Zij hebben andere bronnen om hun behoefte aan nieuws te bevredigen. En de jeugd heeft de toekomst. Waardoor kranten geen toekomst hebben. Te simpel? Misschien. Maar de vooruitzichten voor de meeste kranten zijn buitengewoon somber.

De Star Tribune is het eerste slachtoffer. Wie volgt? En wanneer gaan we vergelijkbare ontwikkelingen in Europa zien?

Geef een reactie

1 Comment