Online mediaselectie, een aanvulling

In haar posting over online mediaselectie geeft Lindy een prachtig inkijkje in de praktijk van alledag die nodig is om maximaal de beschikbare online kanalen maximaal te benutten.

Eigenlijk wilde ik onderstaande grafiek toevoegen in een reactie op haar artikel; maar dat lukt (nog) niet. Dus dan maar even in een gewone posting; zeker ook omdat de informatie meer dan interessant genoeg is:

Changes in investment in interactive marketing channels

Bovenstaande afbeelding is afkomstig uit het Forrester rapport Interactive Marketers Are Bullish In A Recession en beschrijft de veranderingen die interactive marketeers denken te maken in hun interactive marketing mix als de VS in een recessie duikt.

En de veranderingen zijn op zich niet verwonderlijk:

  • Sociale applicaties zoals sociale netwerken, user generated content, podcasts RSS en widgets zijn bij elkaar goed voor een behoorlijke hoeveelheid extra dollars. Het voordeel van deze kanalen is tenslotte dat ze drijven op de bijdragen van de gebruikers zelf en dus veel makkelijker schaalbaar zijn zonder al teveel exta kosten.
  • Ook E-mail en Search Engine Marketing (SEM) kunnen rekenen op extra dollars ten tijde van een recessie. Dit zijn kanalen die buitengewoon goed meetbaar zijn, en dus makkelijk te verantwoorden.
  • Game marketing is een nog veel te nieuw en daarmee te risicovol om tijdens een recessie mee te experimenteren, En dat betekent dat marketeers hier terughoudend in zullen zijn. Dit geldt in mindere mate ook voor mobile marketing.
  • Display ads (banners enz.) zullen zeker klappen krijgen tijdens een recessie. Tenzij de aanbieders van reclameruimte de prijzen naar beneden gooien natuurlijk…

En recessie of niet, sociale applicaties gaan volgens Forrester sowieso gouden tijden tegemoet:

Global enterprise Web 2.0 spend by technology, 2007 - 2013

Geef een reactie

1 Comment