De luie recruiter zegt: "Noreply"

image Noreply@website.nl

Als ik zo’n e-mail adres zie, gaan mijn schaarse nekharen recht overeind staan. Helaas ben ik ze de afgelopen weken regelmatig tegen gekomen in mijn onderzoek naar de automatische e-mail response op een online sollicitatie.

Recruiters lijken een noreply e-mail adres wel handig te vinden. Waarom eigenlijk?

Er is maar één reden: luiheid.

Hoewel nu alle recruiters ongetwijfeld hoofdschuddend achter hun computer zitten is het helaas maar al te waar.

Ondanks rationalisaties die op het puntje van hun tong liggen; zoals:
Weet je wel hoeveel werk het is om op al die e-mails te reageren; zo komen we niet aan ons echte werk toe.

Het is zonder enige twijfel (veel) werk om op die e-mails te reageren, maar volgens mij is dat het werk van een recruiter!

En als een sollicitant een vraag of een issue waar hij/zij graag duidelijkheid over wil hebben, is het ongekend bot om daar geen antwoord op te willen geven. Of niet soms? Is dat teveel werk?

Om nog maar te zwijgen over employer branding? Zou er een recruiter zijn die bij zijn volle verstand denkt dat een sollicitant een goede ervaring heeft bij het zien van noreply@website.nl e-mail adres?

En toch zijn er grote en gerenommeerde bedrijven die enerzijds kapitalen besteden aan wervingssites en employer branding. Om dat gedeeltelijk teniet te doen met een noreply e-mail adres. Buitengewoon slim…

Misschien is dat het best te vergelijken met een prachtig hotel waar voor de entree een deurmat met de tekst Verboden toegang ligt. Voor oplettende sollicitanten zal dit bepaald een koude douche betekenen. En dat in een tijd waarin een schaarste aan gekwalificeerd personeel heerst…

Volgens mij betekent een noreply e-mail adres meer werk voor recruiters. Alleen moet dat nog even doordringen…

14560cookie-checkDe luie recruiter zegt: "Noreply"
Geef een reactie

1 Comment
  • Chris Stapper
    says:

    Ik moet dan altijd denken aan het Digitaal Werven event waar een soortgelijke opmerking werd gemaakt. Zeker, het kost veel tijd, misschien is dit de primaire tijdsinvestering van de recruiter. Maar dat is toch het idee? Je wilt als recruiter zoveel mogelijk warme relaties hebben, die blij reageren als je ze benadert. En dat bereik je in ieder geval beter met persoonlijk reageren.

    0
    0