Starbucks recruitment

Op Twitter de vraag of Starbucks nu echt naar Nederland komt. Want op Linkedin staan enkele vacatures met als locatie: Amsterdam – Nederland. Nu heeft Starbucks al een vestiging op Schiphol (of meerdere geloof ik zelfs) en zit meen ik het hoofdkantoor voor Europa in A’dam, maar wat interessant is aan de vacatures is het onderste stukje.

Voor die 5 recommendations is bijzonder, want daar waar in Nederland daar doorgaans heel weinig waarde gehecht wordt aan aanbeveligingen, blijken die in Amerika (waar ze volgens mij nog makkelijker gegeven worden) ineens wel waardevol. Moet je waarde hechten aan recommendations in Linkedin die je kan weigeren als ‘eigenaar’ van het profiel? Ze kunnen dus enkel positief zijn. En hoe krijg je ze? Door ze te vragen meestal.

Zelf denk ik altijd dat je er wel een beeld uit kan halen, maar niet op de manier die velen denken. Wat je namelijk kan zien (nadruk op kan) is wanneer alle recommendations een vergelijkbaar beeld geven, je een beetje het karakter kan inschatten. Iemand die veel lof krijgt over het feit dat hij/zij een prettige collega is, is dat waarschijnlijk ook. Iemand die veel lof krijgt over zijn creativiteit, is waarschijnlijk creatief. Het werkt ook zo dat mensen die door veel collega’s worden aangeprezen, maar zelden of nooit als prettige collega, dat waarschijnlijk dan ook niet zijn. Misschien kort door de bocht, maar het geeft op die manier iets van een beeld. En verder? Ik ken weinig mensen in Nederland die er veel waarde aan hechten.

Maar wel bijzonder van Starbaucks. Het bedrijf dat als ze je afwijzen je een bon meegeven voor een gratis kop koffie in de VS. Interessant dat ook mensen met een referral voorrang hebben. Ze doen daar in ieder geval hun best om nieuwe dingen te bedenken.

Geef een reactie

5 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Dit is mogelijk wel een ‘sign of the times’. Het is zeer interessant om te zien dat Starbucks er dus waarde aan hecht dat een kandidaat op Linkedin zit. En daar een fatsoenlijk netwerk heeft, inclusief aanbevelingen.

    En blijkbaar verwachten ze van kandidaten ook dat ze via het netwerk op zoek gaan naar mogelijke relaties via wie ze een referral kunnen krijgen.

    Het maakt het leven van een recruiter in ieder geval een stuk makkelijker. Onduidelijk of je hiermee ook de medewerkers krijgt die je zoekt.

  • Ronald Kreugel
    says:

    Ligt het misschien aan ons Nederlanders? Ook in Duitsland wordt er veel waarde gehecht aan getuigschriften en zijn werkgevers verplicht deze te geven als een werknemer hierom vraagt. In Nederland heb ik eigenlijk nog nooit enig bewijs mee hoeven te nemen (geen diploma’s, referenties, getuigschriften, etc).

    Een (eerlijke) aanbeveling of referentie vind ik belangrijk, het zegt mij meer dan +500 connections op LinkedIn. Dat kan iedereen!

  • Bas van de Haterd
    says:

    Die koffie bon als je afgewezen word werkt briljant. Jij hebt een goed gevoel erbij, zij hebben een klant die bijna altijd iets extra’s besteld 🙂

    Dit is misschien ver gezocht. Ik zou het ook niet doen. Die 5 aanbevelingingen, zoals ik al zei: groot cultuur verschil met NL lijkt me.

    Het intro’s voorop stellen: ja, maar goed, ik had nooit een ad in linkedin gezet, ik zou eerder mensen gewoon gaan werven in linkedin.

  • paul van Oosterhout
    says:

    Jammer dat ze er bij niet vertellen dat je gratis goede koffie krijgt op je werk….

    Even serieus:
    nieuwe dingen bedenken omdat het nieuwe dingen zijn, niet omdat iemand er wat aan heeft vind ik jammer.

    In deze situatie werp je extra blokades op om te sollicteren.Tis toch dat je eerst recommendations moet vragen om meer kans te maken en ik denk dat het type personeel dat zij zoeken niet snel op linked in zal zitten.

    Rather silly isn’t it? Starbucks: water the best coffee flavoured water.