Moeten sociale netwerken de broekriem nu al aanhalen?

Lege schatkist

Met tegenvallende inkomsten voor 2008 is het toekomstperspectief van sociale netwerken een stuk minder aantrekkelijk geworden.

Dat is althans de conclusie die kan worden getrokken uit de recente publicatie van eMarketer, die enkele dagen geleden […]revised its US social network ad spending projections, estimating that advertisers will spend $1.4 billion to place ads on online social networks this year, down from the previous projection of $1.6 billion.

Helemaal opvallend zijn de resultaten van de PubMatic AdPrice Index; waarbij vooral de grote websites (> 100 Miljoen pageviews/maand) sterk dalende eCPM’s laten zien ten opzichte van vorige maand:

PubMatic AdPrice Index 

En wie zijn de grootste dalers bij de grote websites? Juist; de sociale netwerken.

Let wel, het gaat hier dus om display advertising; zoals banners. En dit beeld is in lijn met de voorspelling van Forrester.

De hype van 2007 en begin 2008 betrof vooral sociale netwerken. Maar ondanks alle hype en de daaraan verbonden hysterische waarderingen (Facebook werd op zijn piek op $ 15 miljard gewaardeerd) is er ook nog zo iets als de (oude) economie. En die verlangt winstcijfers.

Conditional Price

En laat hem daar nou net de kneep zitten. Sociale netwerken zijn tenslotte (vrijwel) volledig afhankelijk van reclame inkomsten. En daar wil het niet echt mee vlotten.

Er zijn een aantal redenen waarom display advertising op sociale netwerken in het slop lijkt te zitten:

  1. Een (naderende) recessie zorgt natuurlijk automatisch voor krimp in de marketing budgetten.
  2. Advertenties op sociale netwerken hebben een relatief lage click-through rate. Dat is in lijn met de bevinding dat gebruikers op sociale netwerken niet door recruiters benaderd willen worden.
  3. Marketeers zijn nog onvoldoende zeker van het medium sociale netwerken en zijn daardoor terughoudend
  4. Spamming en phising activiteiten op sociale netwerken maken gebruikers minder genegen op advertenties te klikken.
  5. Het is nog onduidelijk of display advertising wel de juiste manier is om op sociale netwerken reclame te maken.

En die laatste bevinding klopt natuurlijk als een bus. Als gebruiker wil je niet lastig gevallen worden met reclames voor producten of banen. Een reden waarom zoveel bedrijven hun eigen hyve, Linkedin group of Facebook applicatie ontwikkelen.

15050cookie-checkMoeten sociale netwerken de broekriem nu al aanhalen?
Geef een reactie

4 Comments