Frank Janssen heeft een zeer lezenswaardige posting geschreven over de (grote) invloed van vergelijkingssites op het koopgedrag van consumenten.
Hij vermeld hierbij ook een onderzoek bij JC Whitney waarbij een gebruikerswaardering een enorme invloed op de omzet van een leverancier blijkt te hebben:
- 5 sterren: + 16% omzet
- 4 sterren: + 8% omzet
- 3 sterren: – 10% omzet
- 2 sterren: – -23% omzet
- 1 ster: -31% omzet
En eerlijk gezegd verbaast me dat helemaal niets. Als ik tenminste naar mijn eigen zoek-, vergelijk- en koopgedrag op Amazon kijk.
Vergelijkingssites hebben dus een grote toegevoegde waarde voor leveranciers die hun producten en service goed voor elkaar hebben.
Wat mij op een logische vervolgvraag brengt: Waar blijft de eerste vergelijkingssite voor werkgevers?
Waar werkzoekers per vakgebied, marktsegment en regio een overzicht krijgen van bedrijven waar je graag wilt werken en bedrijven die je absoluut dient te mijden! En alles wat daar tussenin ligt.
Gemaakt voor en gevuld door sollicitanten. Onder de voorwaarde van voldoende volume zou het Wisdom of Crowds principe een eerlijk beeld moeten garanderen. En de response dient natuurlijk wel zodanig gestructureerd zijn dat er sprake is van een zo objectief mogelijke response.
Er is wel een tekortkoming; kleinere werkgevers zijn hierbij vanzelfsprekend in het nadeel. Maar dat zal niet anders zijn bij vergelijkingssites voor producten of diensten.
Iemand die hier mee aan de slag gaat? Laat het even weten. Solliciterend Nederland zal je dankbaar zijn.
Bas van de Haterd
says:Marc gaat me dan weer voor zijn vrees ik met zijn drieluik. Nou ja, doe ik het voor Marketingfacts 🙂
indewandelgangen is al jaren (in)actief, dat was de eerste, maar niet echt spannend.
De werkplekindex komt binnenkort live.
@Paul: zeer interessant, dat deel kende ik nog niet. Hoe reageren opdrachtgevers hierop? Vooral als ze er een slechte review op krijgen?
Paul
says:Hahahaha je hoeft het niet mee te nemen hoor het ging me er om dat het al bestond…de discussie over dit soort toepassingen alsook de voors en tegens zijn leuk. Idee voor een drieluik om samen te doen? Maar eerst met vakantie!
en ik vraag me nog steeds af wat de nare ervaring met roze is geweest
Marc Drees
says:@Paul:
Waarom niet direct; ik zou dat als sollicitant best lekker vinden. En ik zal jullie initiatief meenemen, ook al zal ik hiervoor een zonnenbril moeten opzetten 😉
Kim Kesseler
says:@Marc:
Vooralsnog is Jobber inderdaad onafhankelijk van Tempo-Team.nl. Op lange(re) termijn staat die koppeling wel gepland.
paul van oosterhout
says:@ marc: vanuit elke vacature die bij een klant hoort met een pagina op staffplanning kun je naar de bedrijfspresentatie van de klant. Daar staat ook de beoordeling.
@kim: nu we collega’s zijn zal ik er eens goed naar kijken 😉
Marc Drees
says:@Kim:
Dat betekent dat Jobber helemaal los staat van de TT site? Ik bedoel, er is geen enkele relatie met bijvoorbeeld de vacatures van dezelfde bedrijven op de Tempo Team site?
Marc Drees
says:@Paul:
Ik vind het fraai, maar is er geen roze (of groen) linkje direct vanuit een individuele vacature? Zodat ik als geinteresseerde werkzoeker meteen een beeld krijg van het bedrijf, op basis van eerdere ervaringen van sollicitanten?
Kim Kesseler
says:@Geert-Jan: Tempo-Team zit achter Jobber (en ja, we zijn onderdeel van Randstad Holding).
Werkzoekenden kunnen een vacature lezen, het prachtverhaal op een werkgeverssite zien, maar we zijn wel benieuwd hoe het nu echt bij een werkgever ervaren wordt. Dit doen we niet alleen via Jobber, maar ook bijv. via panels met onze uitzendkrachten.
Jobber is voor ons een nieuwe manier om met de doelgroep in contact te komen. Het is een experint, het staat nog in de kinderschoenen. Dus alle feedback is van harte welkom.
Paul van Oosterhout
says:Haha heb jij in het verleden iets naar meegemaakt met iets dat roze was?
Nee het staat ook hier:
http://www.staffplanning.nl/fabory ( zie cijfer boven de vacatures)
Ik stuurde het overzicht van de beoordeling ( zo kon je zien hoe die is opgebouwd.)
Marc Drees
says:@Paul:
Fraai, maar ik zie het zo gauw niet bij een vacature van een beoordeeld bedrijf staan. Of komt dat doordat ik door al dat roze en groen teveel wordt afgeleid?
Paul van Oosterhout
says:Vergeet staffplanning niet!
Wij hebben het voor onze klanten ook….
https://www.staffplanning.nl/waardeer_je_werkgever/reviews_bedrijf?oid=1
Marc Drees
says:Met dank aan de bijdragen van Ruben, Bas en Geert-Jan zal ik eens een bake-off doen van deze partijen.
Kijken of er eentje bijzit die daadwerkelijk de waarde biedt die door een sollicitant wordt gezocht.
Waarover later dus meer.
Geert-Jan Waasdorp
says:interessant….. Randstad zit achter jobber.nl
https://www.sidn.nl/ace.php/c,727,43,,,,Is_de_naam_nog_vrij_.html?lang=NL&uitgebreid=CHECKED&domein=jobber.nl&zoek.x=22&zoek.y=8
Ik ben benieuwd wat dit allemaal gaat brengen…
Geert-Jan Waasdorp
says:en http://www.sollicitatieleed.nl
Ruben @ freep
says:@Bas juist die kon ik niet vinden
er is ook nog http://www.indewandelgang.nl
Bas van de Haterd
says:vergeeet http://www.jobber.nl niet, is inmiddels ook live. Ik wacht nog tot de werkplekindex over een week of wat lanceert, dan ga ik een drieweg analyse doen (als de tijd het een keer toestaat).
Marc Drees
says:@Ruben:
Zo zie je maar, er is altijd meer dan je denkt!
ik zal ze eens rustig gaan bekijken.
Ruben @ freep
says:oh ja ze werden afgebrand bij DragonsDen. Onterecht, als ze de uitvoering goed doen is er volgens mij wel een markt voor. https://dragonsden.kro.nl/uitzendingen_2008/aflevering_1.aspx
Ruben @ freep
says:@marc er is http://www.jobinsider.nl en er was er nog één maar die kan ik zo snel niet meer vinden.