Vergelijkingssite voor werkgevers?

Chart_radar Frank Janssen heeft een zeer lezenswaardige posting geschreven over de (grote) invloed van vergelijkingssites op het koopgedrag van consumenten.

Hij vermeld hierbij ook een onderzoek bij JC Whitney waarbij een gebruikerswaardering een enorme invloed op de omzet van een leverancier blijkt te hebben:

  • 5 sterren: + 16% omzet
  • 4 sterren: + 8% omzet
  • 3 sterren: – 10% omzet
  • 2 sterren: – -23% omzet
  • 1 ster: -31% omzet

En eerlijk gezegd verbaast me dat helemaal niets. Als ik tenminste naar mijn eigen zoek-, vergelijk- en koopgedrag op Amazon kijk.

Vergelijkingssites hebben dus een grote toegevoegde waarde voor leveranciers die hun producten en service goed voor elkaar hebben.

Wat mij op een logische vervolgvraag brengt: Waar blijft de eerste vergelijkingssite voor werkgevers?

Waar werkzoekers per vakgebied, marktsegment en regio een overzicht krijgen van bedrijven waar je graag wilt werken en bedrijven die je absoluut dient te mijden! En alles wat daar tussenin ligt.

Gemaakt voor en gevuld door sollicitanten. Onder de voorwaarde van voldoende volume zou het Wisdom of Crowds principe een eerlijk beeld moeten garanderen.  En de response dient natuurlijk wel zodanig gestructureerd zijn dat er sprake is van een zo objectief mogelijke response.

Er is wel een tekortkoming; kleinere werkgevers zijn hierbij vanzelfsprekend in het nadeel. Maar dat zal niet anders zijn bij vergelijkingssites voor producten of diensten.

Iemand die hier mee aan de slag gaat? Laat het even weten. Solliciterend Nederland zal je dankbaar zijn.

Geef een reactie

21 Comments