Populairste werkgever?

Vanavond was ik op de Universum Awards. En al Twitterend zat ik te kijken naar de sprekers over diversiteit. En toen kwam het bericht binnen dat Rabobank in Q1 de populairste werkgever was. Interessant, want aan het eind van de avond werden de awards uitgereikt voor populairste werkgevers onder studenten. Het leek mij uitermate interessant dit te vergelijken.

Rabobank nu op één volgens het AGO van IG, Philips gezakt naar de tweede plek, top 10 binnenkomers: Het rijk, de NS en Unilever.

De Universum awards zijn natuurlijk anders, want het Ago meet onder de hele arbeidsmarktpopulatie, Universum onder studenten en dan nog gesplitst naar 3 richtingen. Human (P&O, Medisch en legal), Engineering (incl. IT) en Business (alles economisch, marketing en communicatie).

De winnaars waren achteréénvolgens:

Het ministerie van Buitenlandse zaken onder studenten in de categorie human (met op plek twee het rijk).

Philips bij de techneuten (gevolgd door Shell en TNO die t.o.v. vorig jaar stuivertje gewisseld hadden)

En KLM bij de categorie business (wat mij licht verbaasde, maar blijkbaar onder studenten populair), gevolgd door Heineken.

Opvallend voor mij was de 50e plek voor VODW bij business. Opvallend omdat VODW een relatief klein bedrijf is (t.o.v. de multinationals die hier normaal enkel in zitten) en hiermee de trend bevestigd wordt dat veel toptalent nu graag kiest voor kleinere organisaties. Die trend werd ook door andere studentent recruiters bevestigd. Helaas kan het bijna nooit in deze onderzoeken terugkomen (immers, een klein bedrijf heeft nooit de massa bekendheid onder de massa van een groot bedrijf), maar toch.

Ik ben benieuwd of deze voorkeuren de komende jaren ook bij het AGO terug gaan komen, of dat mensen van voorkeur veranderen naarmate ze ouder worden.

15480cookie-checkPopulairste werkgever?
Geef een reactie

5 Comments
  • Stefan Visser - Universum
    says:

    Universum werkt inderdaad met vooraf opgestelde bedrijvenlijsten. Deze lijsten worden echter onafhankelijk samengesteld. De studenten nomineren bedrijven voor de lijst door ze in het onderzoek in te vullen bij ‘andere’. Op deze wijzen updaten wij de lijst in overleg met verscheidene van onze studentencontacten.
    Het heeft te maken met de opzet van het onderzoek. De mogelijkheid tot het maken van internationale vergelijkingen is een gevolg hiervan en zeker geen oorzaak.
    VODW is dus voorgaande jaren door de studenten genomineerd. Daarom is besloten ze in de lijst op te nemen. De interesse van veel studenten voor VODW als werkgever is dan ook oprecht.
    Ik ben overigens van mening dat het bij elk onderzoek uiterst relevant is om bij de beoordeling van de resultaten de onderzoeksmethode in ogenschouw te nemen.

    0
    0
  • Geert-Jan Waasdorp
    says:

    Wij gaan uit van het employer brand vanuit het perspectief van de werknemer. Dus als NS Vastgoed een x-aantal keer wordt genoemd, zal dat bedrijf dus terugkomen in het onderzoek. Alle afzonderlijke ministeries komen ook terug in het AGO.
    Daarover hebben we natuurlijk weleens vragen van werkgevers. Die zien graag alle losse onderdelen bij elkaar opgeteld omdat ze dan hoger in de rankings komen. Echter dat staat in mijn optiek haaks op de Employer Brand gedachte. Als iemand bij NS-Vastgoed wil werken wil dat niet zeggen dat bij/zij bij NS wil werken. Of als iemand bij Centraal beheer wil werken impliceert dat niet dat hij/zij bij Interpolis of Achmea wil werken. Vandaar wij het gescheiden houden. Op die manier hebben we bijvoorbeeld ook een interessante ontwikkeling kunnen zien tussen Ahold en AH. Ahold naar het boekhoudschandaal (sterk onderuit gegaan als populaire werkgever) en AH met het winnen van de supermarktoorlog sterk gestegen als populaire werkgever.
    Al met al…. je employer brand is wat je arbeidspotentieel (en je huidige medewerkers) over je denken. Dat zou dus centraal moeten staan….

    0
    0
  • Bas van de Haterd
    says:

    Volgens mij is het voorgedefinieerd, maar misschien dat Stefan daar antwoord op kan geven?

    Waar ik me bij beide onderzoeken over blijf verbazen is het rijk en de verschillende ministeries en rijksbedrijven. Philips wordt gezien als één bedrijf, net als de NS bijvoorbeeld (NS vastgoed is ook niet apart). Bij het rijk is dat wel zo, blijft in mijn optiek vreemd (hoewel ik ook geen antwoord heb hoe je het zou kunnen ondervangen).

    0
    0
  • Geert-Jan Waasdorp
    says:

    In het AGO worden open antwoordcategoriën hercodeerd (de vraagstelling is open) Op dit moment zijn dat er 278 verschillende werkgevers. VODW haalt de ‘cut off’ niet (minimaal x keer genoemd).
    Interessant is om te weten of in het Universum onderzoek er gewerkt wordt met een ‘open vraagstelling’. Bij mijn beste weten (ook i.v.m. internationale vergelijkbaarheid) is het een lijst met voorgedefinieerde werkgevers. Indien dat het geval zou zijn, zou de constatering m.b.t. VODW in een ander daglicht kunnen komen….

    0
    0