The Consultancy Group: een origineel buitenbeentje

Logotype The Consultancy Group

Waar kan een toekomstige consultant terecht voor een goed beeld van zijn of haar vakgebied? Bij The Consultancy Group (TCG). Een site voor en door consultants.

Een zeer interessant en lovenswaardig concept, waarmee TCG al de nodige positieve aandacht in de blogosfeer heeft gekregen (zie o.a. Frankwatching, An de Jonghe, Personeelslog).

De vraag is natuurlijk of een lovenswaardig concept voldoende is om succes mee te hebben. Daarom wilde ik iets meer weten van de gedachten achter TCG, via een e-mail interview met oprichter Larry Zeenny.

Doel?
Het doel van TCG is tweeledig:

  1. De consultancy markt transparant maken voor potentiële kandidaten
  2. Sollicitanten begeleiden in hun zoektocht naar een passende baan in consultancy

De TCG site is hiervan een afspiegeling; met een tweetal functies:

  1. Informeren
  2. (Begeleid) solliciteren

Informeren
De site is eerst en vooral een verzamelplaats van informatie; gegroepeerd naar Consultancy markt, Werken in Consultancy, Bedrijfsprofielen en Consultanct rankings.

Voor een ‘zwevende consultant’ is hier meer dan voldoende objectieve informatie te vinden over het vakgebied, de mogelijkheden en de (grote) spelers. Je kunt hier wel een paar uur zoet mee zijn!

Er zijn bedrijfsprofielen, waarbij opvalt dat bij ieder bedrijfsprofiel een aantal gerelateerde bedrijven als hyperlinks worden geboden. Het bedrijfsprofiel is van het bedrijf zelf; maar door tegelijkertijd gerelateerde bedrijven te tonen wordt de gebruiker daadwerkelijk geholpen zich objectief te orienteren. Heel goed!

(Begeleid) solliciteren
Het feitelijke doel van de site is natuurlijk om eenmaal geinteresseerde kandidaat consultants het vakgebied in de ‘verleiden’.

En daarvoor kan je direct een sollicitatie naar het bedrijf van jouw keuze sturen. In een aantal gevallen kan je ook gesponsord solliciteren. In dit geval is een medewerker van het bedrijf actief betrokken bij de sollicitatie en zal hij/zij ook vooraf beoordelen of de sollicitatie kans van slagen maakt.

Is dat laatste het geval dan zal de sponsor de ondersteuning bieden die nodig is in voorbereiding op de feitelijke sollciitatie.

Omzet?
Een doel is mooi, maar zonder inkomsten blijft de kachel natuurlijk niet lang branden. Dus wat is de business case achter TCG?

TCG zal door de participerende bedrijven vooral als een alternatief kanaal worden gezien waarlangs mogelijkerwijs het schaarse talent alsnog binnen kan stromen.

Tenslotte worden door consultancy bedrijven al kapitalen uitgegeven aan marketing campagnes, vacaturesites, wervingssites en job fairs.

En de opzet van TCG is zowel sympathiek als kosten effectief. Het gaat namelijk uit van het reeds bestaande interne referral programma van de participerende bedrijven.

De sponsorships zijn in principe gebaseerd op de aanwezigheid van een referral programma binnen het bedrijf. En daar zit de omzetcomponent van TCG. De referral fee bij een succesvol sollicitatietraject wordt gedeeld tussen de sponsor en TCG.

Kansen?
Dat is altijd een moeilijke. TCG heeft natuurlijk een aantal voordelen. Het is een voor en door site, met een behoorlijk aantal bedrijven die zich op de site profileren. Dat is op zijn minst een goed begin.

Verder zijn de kosten per kandidaat voor de participerende bedrijven buitengewoon aantrekkelijk. Zeker als je dat afzet tegen de alternatieven.

Alles hangt dus af van de mate waarin TCG kandidaten weet aan te trekken. En daar zijn wel wat beren op de weg te zien:

  • Het gevecht om talent wordt op velerlei terreinen en met veel geld gestreden. TCG functioneert op een shoestring budget. Hoe kan zij zich tussen al dat geweld een plek verwerven?
  • De site biedt veel informatie, maar deze is weinig aantrekkelijk weergegeven; met name voor de primaire doelgroep (Gen Yers). Informatie wordt in grote lappen, en in een klein lettertype aangeboden; het is vooral tekst en er is geen interactie tussen site en gebruiker.
  • In hoeverre kiest een kandidaat na een bezoek aan TCG voor een directe sollicitatie, in plaats van een (gesponsorde) sollicitatie via deze site

Het zal dus zeker geen soepele weg naar succes zijn, maar daar is het TCG ook niet in eerste instantie om begonnen.

Conclusie
TCG is een meer dan sympathiek en in mijn ogen zeer waardevol concept waarmee toekomstige consultants absoluut geholpen zijn.

Maar positieve woorden zijn zelden voldoende garantie voor een succesvolle toekomst. Alleen als consultancy bedrijven TCG als een serieuze en goede aanvulling op hun bestaande wervingsinspanningen (gaan) zien is er een (goede) toekomst voor TCG weggelegd.

Ik zal in ieder geval de ontwikkelingen rond TCG blijven volgen.

Geef een reactie

4 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Onderstaand is een eerdere reactie van Larry Zeenny, overigens op de vraag die je eerder heb gesteld Frankwatching:

    Objectiviteit van ons recruiting advies is een van onze kernwaarden.

    Ten eerste, wij hebben geen enkele financiële afspraken, quotas, of andere afspraken met consultancy bedrijven met betrekking tot recruitment (afspraken zijn puur over het proces en het meedoen met een referral programma).

    Ten tweede, het advies dat we geven aan “twijfelende” kandidaten zal altijd tot op zekere hoogte subjectief zijn, dat is inherent aan het proces.

    Maar in tegenstelling tot andere partijen, hebben wij, door punt 1, veel minder “incentives” om “subjectief” te zijn.

    Ten derde, de kandidaat bepaalt waar hij/zij wil gaan werken, niet wij!

    Deze 3 redenen maken het dat, naar onze mening, wij objectiever zijn dan bijv. partijen die incentive-gedreven zijn, zoals de meeste recruitment organisaties

  • Bas van de Haterd
    says:

    Grappig, jou dus wel beantwoord. Bij de lancering enige tijd geleden mij ook benaderd, zouden me bellen (had aangegeven wel heel kritische te zien), nooit meer gedaan… Duidelijk geen commercieel consultant 🙂

    Op zich is het concept leuk en volgens mij is het niet nodig om geld te verdienen als je weinig uitgaven hebt. Marketingfacts heeft ook jaren op een nul budget gefloreert 🙂 Maar ik vraag me af hoe onafhankelijk consultants zijn. Immers wil je iemand graag bij jouw bedrijf vaak, en dan zal de ‘begeleidend’ consultant ook wel een fee vangen. Dus hoe objectief zal iemand nee zeggen als de cultuur niet 100% matched?

    En de tweede vraag is natuurlijk: als je iemand aanbrengt heb ook jij als aanbrenger een bepaalde status. Als die persoon niet klikt (misschien beantwoord ik hiermee wel mijn eerste vraag trouwens) krijg jij dat mogelijk later op je bordje, of in ieder geval lijd je imago er onder. Immers, referrals zijn voor mensen die je kent en deze ken je niet echt. Ik ben benieuwd of de begeleidend consultants daar over gedacht hebben.