Recent kreeg ik de vraag: wat moet ik nu doen om ook een Bas van de Haterd te worden? Even afgezien van het feit of je dat wel zou moeten willen (en dat moet je je serieus afvragen), ging het natuurlijk over de vraag: waar haal je al die kennis nu vandaan op het gebied van nieuwe media en recruitment?
De eerste plek is natuurlijk online. Ik heb zo’n 200 RSS feeds in mijn reader staan, van HR tot marketing, maar ook de stripjes van Geek & Poke en Fokke & Sukke (niet dat dat relevant is voor dit verhaal, maar het is vrijdag).
Een belangrijk ander punt zijn informele contacten. Eén van die plekken waar dat kan zijn de open coffee’s. Afhankelijk van de stad op een bepaalde dag van 9 tot 10 een kop koffie drinken met gelijkgestemde nieuwe media en creatieven en weet ik veel wat (iedereen welkom). Lastig te plannen natuurlijk (ik heb het al een maand lang niet meer gered), maar altijd leuk. Ook op de IPAN en 212 Amsterdam borrels is altijd wel iets leuks te leren.
De derde plek zijn events. En dan kijk ik specifiek niet echt naar de standaard events, zoals die van recruiters united of de NVP. Niet dat die niet goed zijn, maar die gaan meer over het hier en nu dan over de toekomst. En juist dat is wat mij en mensen zoals mij (Gordon Lokenberg, Marc Drees, Polle de Maagt, Michel Rijnders, Ricardo Risamisu en ik mis er nu vast nog wel een paar) onderscheid van ‘de markt’. Wij kijken naar andere branches en sectoren, wat gebeurt er daar en vertalen dat naar recruitment. Dus events zoals Thinktomorrow in Brussel en in mindere mate de CSN conference in Amsterdam. Maar natuurlijk ook the next web conferentie of het Recruitment community Europe event in November. Let wel op, hier krijg je als recruiter geen handvatten, niet heel veel concrete cases (bij CSN als wel meer, daarom is hij voor mensen zoals mij minder waardevol). Het gaat meer om gedragingen, concepten, ideeën, voor velen ‘vage shit’, niets concreets. Maar juist dat is wat aanzet tot inspiratie en innovatie.
Om dit alles overigens te bundelen (en nu hoop ik dat Marc mij niet afschiet wegens schaamteloze zelfpromotie) ben ik begonnen met het geven van kwartaal updates. De laatste trends op het gebied van recruitment, marketing en nieuwe media in één lezing / discussie van 2 tot 3 uur. Mooi voor een vrijdagmiddag of een uitgebreide lunch sessie bij bureaus of partijen die gewoon up-to-date willen blijven. Want juist als je in een corporate omgeving zit ben je vaak erg veel bezig met werken dat je geen tijd hebt (zoals ik nu) om blogs te lezen en te schrijven en helemaal bij te blijven. Er moet immers ook gewerkt worden…
Polle de Maagt
says:Sjeezis … blijkt maar weer inderdaad hoe gevaarlijk een verkoudheid is. Ik ben echt van mijn apropos. Ik zou maar eens een Bas-van-den-Haterd kit thuisgestuurd krijgen. Da’s toch altijd een beetje een slap aftreksel van de originele Bas-van-de-Haterd kits.
Bas van de Haterd
says:@Polle en na al die tijd kan je mijn naam nog steeds niet goed schrijven… foei… moet jij niet eens op wereldreis of zo? 😉
Polle de Maagt
says:“Hallo, Ik begreep dat men hier Bas van den Haterd action dolls en Bas-van-den-Haterd-look-a-like carnavalspakketten kan bestellen?” 😉
Thanx, Bas, weer een mooi verhaal!
Bas van de Haterd
says:@Nienke, momenteel enkel incompany, voorlopig staan er geen open inschrijvingen in de planning. Maar misschien wel een goed idee voor de toekomst.
Nienke Smit
says:@Bas, ga je die kwartaalupdates alleen op verzoek geven bij bedrijven die je inhuren of komt er ook een soort ‘open’ variant waar je op basis van inschrijving 4x per jaar een inloopmiddag/avond van maakt?
Bas van de Haterd
says:@Tim: ja, ik vond het ook een bijzondere vraag, maar hij werd me letterlijk gesteld… Mijn eerste reactie was ook: trust me, dat wil je helemaal niet…
tim smulders
says:“een bas van de haterd”…hilarisch. Wanneer gaan we rusland veroveren?