Oprotpremie als motivatietest

Logotype Zappos Je hebt een leuke baan gevonden, gefeliciteerd! Maar na een training van meerdere weken biedt je baas je een oprotpremie aan. Wat doe je dan?

Dit is geen theoretische vraag, dit is de realiteit. Natuurlijk in Amerika. Bij een bedrijf genaamd Zappos, een online retailer. En nee, het is geen publiciteitsstunt.

Ter introductie; dit is de visie van Zappos:

  • One day, 30% of all retail transactions in the US will be online.
  • People will buy from the company with the best service and the best selection.
  • Zappos will be that company.

En het gaat hier natuurlijk om het woord service bij de 2e bullet point. En dit is geen lip service; Zappos is een bedrijf dat haar visie ook echt in praktijk brengt. En het zelfs in haar logo heeft opgenomen.

Nieuwe customer service medewerkers krijgen een trainingsprogramma van 4 weken waarbij de cultuur en de waarden van het bedrijf een zeer belangrijke rol spelen.

En na afloop van die training volgt dus die oprotpremie, van $ 1.000. Omdat Zappo graag gemotiveerde medewerkers heeft. En 90% van de nieuwe medewerkers slaat het aanbod af.

En het call center zelf? Er zijn geen scripts en geen tijdslimieten voor gesprekken met klanten! En dat voor een Amerikaans bedrijf. Neem van me aan dat dat uniek is.

Een bedrijf om wat van te leren!

Met dank aan Harvard Business

Geef een reactie