De krant is dood; de electronische versie is echter springlevend (?)

Een interessant bericht vandaag van Cebuco (de marketing organisatie van de Nederlandse dagbladen): de populariteit van de dagbladsites blijft groeien:

[…] dagbladsites in de eerste drie maanden van 2008 maandelijks gemiddeld 43% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder bereiken. Dit was in het eerste kwartaal van 2007 33%, een stijging van 30% dus ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Een zeer indrukwekkende groei; waarbij ook de bereikte doelgroep een hele interessante is:

  • 20-49 jarigen (een bereik van 52%)
  • hogere welstandsklasse (53%)
  • hoogopgeleid  (52%)

Oftewel, volgens Cebuco natuurlijk een walhalla voor marketeers.

Maar dit is wel een beetje gejubel voor de buhne. Want met name Gen Yers (18 – 27 jaar) zijn aanzienlijk minder frequent te vinden op die electronische krant.

Dat blijkt althans uit een onderzoek van Forrester, waar een drietal electronische versies van reguliere dagbladen de volgende resultaten laten zien:

Forrester; Gen Y index online krantenbezoek

De index toont dus de relatieve bijdrage van Gen Yers op het totaal aan bezoekers van die online dagbladen. En dat voorspelt dus weinig goeds voor de toekomst van de electronische versie van de papieren krant. En de papieren versie had al niet teveel toekomst meer…

16490cookie-checkDe krant is dood; de electronische versie is echter springlevend (?)
Geef een reactie