Automatische e-mails en Wolters Kluwer: Onhandige branding

Wolters Kluwer onder het vergrootglas Vandaag dan na Reed Business weer eens een uitgever waarvan de automatische e-mail response op een online sollicitatie wordt bekeken: Wolters Kluwer.

En bij deze uitgever solliciteerde ik naar de functie van HR businesspartner. Ja, ja HR als business partner; vooruitstrevend! Eens kijken of de e-mail net zo vooruitstrevend is.

En dit hoop ik aan te treffen in de e-mail.

De e-mail

Automatische e-mail response op online sollicitatie bij Wolters Kluwer

naam en e-mail adres zijn verwijderd

En we hebben een plaatje! De allereerste keer dat we in de automatische e-mail response een plaatje aantreffen. Met de aandoenlijke naam WK_RGB_Sml1.jpg.

En daar zit meteen het risico. Want een beetje streng spamfilter zou deze reactie zomaar in de spam box van de sollicitant kunnen laten belanden. Wolters Kluwer speelt gevaarlijk spel.

Duidelijk?
Jawel voor de helft, de minder belangrijke helft:
Je sollicitatie voor HR businesspartner

De functienaam staat weliswaar vermeld, maar de bedrijfsnaam is vergeten. En dat is toch wel een belangrijke omissie.

En we hebben dez keer een Belgisch/Nederlandse ’spoedig & snel’ virus variant, getuige onderstaande ‘contacteer’ zin:
We contacteren je zo vlug mogelijk i.v.m. het verdere verloop van de selectieprocedure.

Het klinkt lekkerder door dat contacteren, maar het blijft natuurlijk nietszeggend. 

Persoonlijk?
Nee.

Allereerst is daar de stomme aanhef:
Beste <Voornaam> <Achternaam>,

Dat ziet er dus niet uit. Maak een keuze, of informeel (Beste <voornaam>) of formeel (Geachte <heer/mevrouw> <Achternaam>). Maar niet beiden. Dat slaat nergens op. Computertaal.

En dan is er nog de e-mail afzender en de afsluiting van de e-mail; beiden verwijzend naar een recruitment afdeling. Geen mens van vlees en bloed. Jammer

Informatief?
Nee.

Met links?
Nee

Conclusie
De e-mail is van de ondertussen meer dan bekende en zeer matige kwaliteit. Maar er is een bijzonderheid aan deze e-mail: het logo.

Want dat logo staat helemaal bovenaan de e-mail en neemt meer ruimte in beslag dan de volledige tekst van de e-mail. Nogal narcisitische boosdschap dus: “Kijk eens hoe mooi wij zijn… Oh, sorry, ja, ja we waren het niet vergeten, u heeft bij ons gesolliciteerd. Leuk hoor! Maar kijk toch eens hoe mooi wij zijn.”

En dan is er nog het spamfilter die deze e-mail als ‘evil’ zou kunnen zien. Misschien maar goed ook.

Geef een antwoord

6 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Een opgemaakte e-mail kan; maar de meerwaarde is zeer beperkt. Zowel outlook als de nodige webmail programma’s blokkeren vrijwel altijd de grafische elementen.

    Ik zou zeggen, hou het simpel. Dat miniseert het risico om in spam boxen terecht te komen of juist gemankeerd e-mailtje te laten ontvangen

  • Harry van Loo
    says:

    Het plaatje zoals die wordt gebruikt bij kluwer, daar zeg ik per defentie NEE tegen en alleen al omdat het plaatje groter is dan de tekst zelf.

    Als een plaatje in een e-mail een toegevoegde waarde heeft en wel een doel kan bereiken wat in het voordeel is voor de ontvanger. Ben ik niet tegen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Ben je nu wel of niet voor plaatjes in mail? Hoewel goede opmaak op zich positief is, is het ook een negatief element (lange laadtijd, zeker op mobiele devices, extra kosten soms dus ook) en outlook blokt de meeste plaatjes ook.

  • Harry van Loo
    says:

    En het leuke van dit alles is dat Kluwer niet de enige is die ‘evil’ mail te stuurt. Zomaar een random voorbeeld van Sara Lee.

    Hun auto reply op een vacature zijn drie niets zeggende zinnen zonder aanhef; ze bedanken je voor je sollicitatie en vertellen dat de procodure in volle gang is waar je, zodra er meer bekend is, verder informatie geven over de uitkomst.

    Onder aan de brief staat vervolgens in zes zinnen, volledig in het Engels, wat je wel en niet moet doen met de e-mail die je zojuist hebt ontvangen. (“This transmission is intended only for use by the intended recipient(s)”)

    Ze gebruiken gelukkig geen afkortingen in hun auto repley.