Automatische e-mails en Campina: me, myself and I

Campina onder het vergrootglas Vandaag een gezond bedrijf, of tenminste een bedrijf met gezonde producten: Campina. Bij Campina denk ik aan melk, en bij melk denk ik altijd aan de hilarische reclame campagnes in Amerika: Got milk.

Maar het gaat hier om serieuze zaken; namelijk de automatische e-mail response op mijn online sollicitatie. Dit keer naar de functie van Junior procestechnologist. Ja, ja, we worden ambitieus…

En dit hoop ik aan te treffen in de e-mail.

De e-mail

Automatische e-mail response op online sollicitatie bij Campina

naam en e-mail adres zijn verwijderd

Duidelijk?
Brrr, nee. Ook al staat de naam van het bedrijf in de titel:
ontvangstbevestiging Campina

Ontvangstbevestiging? Ja, Campina wil daarmee zeggen dat zij de ontvangst bevestigen van mijn sollicitatie… Dat ik gesolliciteerd heb en dat ik dus geen ontvangstbevestiging verwacht; is een heel ander verhaal.

En ook geen functie vermeld. Een zeer vage titel dus. Helemaal vanuit het perspectief van Campina.

Oh, de hele e-mail vermeld niet één keer de naam van de functie waar ik op heb gesolliciteerd. Handig!  

En het ’spoedig & snel’ virus heeft pandemische vormen aangenomen; ook bij Campina duikt deze hardnekkige rakker op:
U zult zo spoedig mogelijk bericht ontvangen over de voortgang hiervan.

Hoera, alles is duidelijk. 

Persoonlijk?
Ehhh, nauwelijks.

Er is een formele aanhef:
Geachte heer <Achternaam>,

En de afzender is jobs@campina.com. Dat is vast niet Steve Jobs, dus is dit geen mens van vlees en bloed.

De afzender is dat wel, maar daar staat weer geen e-mail adres van bij, of een telefoonnummer.

Informatief?
Nee, in het geheel niet.

Wel is daar een slagzin die Campina blijkbaar nog even kwijt wilde:
Campina, it’s in our nature

Tenslotte is daar vast een hele hoop geld voor betaald. Of er in dit verband enige meerwaarde voor de ontvanger aan verbonden, daar staat Campina niet bij stil. Een slagzin als clusterbom. Gelukkig worden die (binnenkort) verboden.

Ik had liever informatie en/of links naar relevante delen van de wervingssite gezien. Dat heeft namelijk voor mij meerwaarde…

Met links?
Nee.

Conclusie
Campina heeft een e-mail die werkelijk volledig vanuit het perspectief van het bedrijf is gemaakt. Er wordt geen functie genoemd, er is geen duidelijke e-mail titel, geen persoonlijk e-mail adres, geen mogelijkheden om meer te weten te komen. Niets van dat al.

Wel is er een slagzin. Van Campina natuurlijk. Heel belangrijk. Campina? Daar draait het allemaal om. Dit is het meest egoistische mailtje tot nu toe. Gauw even de mond spoelen. Got milk?

Geef een reactie