Vergeet NUwerk; hier is Wal Mart

Logotype Wal Mart Eerder vandaag berichtte ik al over de zeer interessante move die Ilse Media heeft gemaakt met de aankondiging van een nieuwe vacaturesite: NUwerk.nl.

Maar er is altijd baas boven baas. En in dit geval gaat het om een absolute bovenbaas: Wal Mart. Want die is ondertussen al life met Wal Mart Classifieds.  Een site waar je (onder meer) vacatures kunt plaatsen. Gratis natuurlijk.

Spierballen, grote spierballen
Wal Mart werkt hiervoor samen met Oodle, een vertical search engine voor allerhande classifieds; waaronder vacatures. De homepage ziet er zo uit:

HomepageWal Mart classifieds

En daarmee heeft Wal Mart een probleem opgelost waarvoor Ilse Media haar verkoopapparaat in moet gaan zetten: Content. Zo staan er meteen vanaf de start meer dan voldoende vacatures op (een slordige paar milljoen…). Das andere koek dan een paar duizend vacatures via Connexys…

Wal Mart heeft nog een tweede truc: Het plaatsen van classifieds, dus ook vacatures, is gratis. Ook dat maakt het verkrijgen van content heel wat makkelijker.

Vooruitzicht voor vacaturesites?
Dus is Wal Mart Classifieds niets minder dan een spoiler model voor vacaturesites. Want neem maar van mij aan dat net als Ilse Media ook Wal Mart wel wat traffic naar deze site kan sturen. Dit is geen gratis site zonder traffic; integendeel!

Voor wie denkt dat een mega retailer als Wal Mart niet veel impact zal hebben; hier wat verplicht leesvoer over deze absolute moloch:

  • The Wal-Mart Effect, door Charles Fishman
  • The Bully of Bentonville, door Anthony Bianco

Lees en huiver! Godzilla is vergeleken bij Wal Mart een kinderspeeltje. Dit is een bedrijf met een ongekende schaalgrootte en macht. En een bedrijf dat bereid is die macht te gebruiken.

Verwachtingen
Gaan we in de toekomst in Europa retailers zien hun Internet spieren gaan aanwenden voor soortgelijke initiatieven? Het zal ongetwijfeld nog wel even duren. Maar het lijkt me niet meer dan logisch.

Het vooruitzicht voor vacaturesites is plotsklaps nog minder rooskleurig geworden. En zelfs voor NUwerk is haast geboden!

17360cookie-checkVergeet NUwerk; hier is Wal Mart
Geef een reactie

8 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Wouter:
    Ik heb met dit artikel niet bedoeld te zeggen dat Wal Mart naar Nederland komt. Meer dat een combinatie van een retailer met een vertical search engine op basis van een gratis model wel eens een akelige spoiler kan zijn voor alle vacaturesites omdat ze een footprint hebben die een startup nooit kan realiseren

    0
    0
  • Wouter van Wijngaarden
    says:

    Correctie, Ik bedoelde met “Dit kunnen ze doen door winkels te openen” niet dat ze winkels moeten openen om naamsbekenheid te krijgen maar dat als ze vestigingen zouden hebben in Nederland dit kan helpen met het lanceren van Classifieds hier.

    0
    0
  • Wouter van Wijngaarden
    says:

    Wal-Mart is groot en heeft veel financiele middelen, maar om Classifieds een succes te maken in Nederland komt toch aardig wat kijken. Als online retailer is WalMart een redelijk grote speler in de US maar wereldwijd stellen ze op dit moment niet veel voor zeker omdat ze levering van spullen beperken tot de US. Wal-Mart Classified komt op, maar beperkt zich op dit moment ook tot de US, de content via Oozle van Canada en UK gebruiken ze niet.

    Voor een succesvolle introductie in Nederland zullen ze eerst naamsbekendheid op moeten bouwen aangezien ze die niet hebben als mega retailer in de US. Dit kunnen ze doen door winkels te openen, maar na de mislukte introductie in Duitsland wat ze erg veel geld gekost heeft zullen ze toch een aantal keer na denken voordat ze daar aan beginnen. Ze moesten ondanks hun bijna onbeperkte financiele middelen toch terugtrekken in 2006 door de hevige concurrentie. De huidige markt in Nederland is vergelijkbaar en gezien de economische situatie in de US op dit moment zullen ze niet snel groot investeren in risico markten. Een groot probleem voor WalMart is de EU. Ze kunnen groot de markt ingaan in Europa maar door regelementen, overeenkomsten over import/export zal het moeilijk worden een keten neer te zetten die tegen concurrerende prijzen kan verkopen.

    Ze kunnen natuurlijk een grote campagne er tegenaan gooien maar de miljoenen vacatures die ze nu hebben zijn niet voor Europa dus moeten ze ook vanaf 0 beginnen. Dan kan je afvragen of ze de naam Wal-Mart wel moeten behouden. Echt catchy is het niet en ze staan op dit moment niet zo positief in het nieuws met de Dukes vs. Wal-Mart lawsuit.

    Schaalgrootte en macht zijn geen garantie waarvan Microsoft op dit moment een mooi voorbeeld is, ondanks al hun macht, formaat, geld en expertise moeten ze het toch steeds afleggen tegen Google, Yahoo, Amazon en Apple (search engine, advertentie, muziek verkoop, user generated content sites zoals Youtube en Flickr, MSN dat geflopt is in de US etc.).
    Wal-Mart moet vanaf 0 beginnen in Europa (op UK na). Naast financiele middelen moeten ze creatief zijn en met alle culturen om kunnen gaan en ik vraag me af of ze dat ook echt kunnen en daardoor echt die impact kunnen maken op korte termijn. Tijd zal het leren.

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    Ik raad je aan de literatuur van Wal Mart tot je te nemen. Of met bedrijven te spreken die niet langer actief zijn dankzij Wal Mart.

    Wal Mart is zonder enige twijfel vreemd in de branche; met Oodle kopen ze die kennis tot op zekere hoogte in.

    Maar onderschat deze combinatie niet. De kracht van Wal Mart is ongekend.

    0
    0
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Gijs: omzetten zijn natuurlijk niet vergelijkbaar, wal mart heeft veel meer inkoopkosten. Maar je hebt gelijk, eerst zien, dan geloven.

    Vergeet niet de wijze uitspraak: you can’t out-amazon amazon.

    Hetzelfde geldt wat mij betreft voor Monsterboard. You can’t out-monster monster.

    0
    0
  • Gijs Bos
    says:

    Kijk eens op Alexa: nu.nl is groter dan oodle.com, en WalMart.com heeft maar 3* zoveel bezoekers dan nu.nl Wel heeft Wal Mart waarschijnlijk meer omzet per dag dan Ilse media per jaar, maar de resultaten van branche vreemden (in dit geval is dat Wal Mart een onbekende in online media) vallen meestal tegen. Eerst zien, dan geloven (van alle partijen in dit stukje overigens)

    0
    0